Żeby zamówić odpowiednie felgi do naszego samochodu, musimy kierować się nie tylko ich wyglądem i rozmiarem, ale także pozostałymi oznaczeniami. Wyjaśniamy, jakimi i co oznaczają.
Homologowane do naszego samochodu rozmiary felg znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu lub na naklejce na wewnętrznej stronie słupka bocznego od strony kierowcy. W sytuacji, kiedy chcemy jednak większe, a co za tym idzie, często lepiej wyglądające felgi, musimy trochę przyłożyć się do poszukiwań.
Jakie podstawowe parametry felg powinieneś znać?
Najważniejszymi parametrami określającymi dopasowanie felgi do samochodu jest jej rozmiar oraz ilość i rozstaw śrub montażowych. Występują one wraz z innymi oznaczeniami i tworzą ciąg, którego przykładowy zapis może wyglądać tak: 7Jx15H2, ET 30, CH 68. Poniżej wyjaśniamy jak interpretować poszczególne wartości.
rozmiar felgi (7Jx15H2)
Rozmiar felgi zapisany jest jako szerokość felgi x średnica. Wartości te podane są w calach. Nasza przykładowa felga ma więc szerokość 7 cali i średnicę 15 cali. Wielkości felg homologowane do naszego samochodu znajdziemy w instrukcji obsługi.
ilość i rozstaw śrub montażowych, (np. 5×110)
Ta wielkość zazwyczaj zapisana jest w innym miejscu niż rozmiar felgi. Określa standard montażu felgi, a także wymagania piasty koła co do ilości i rozstawu śrub mocujących. Wyrażona jest jako ilość otworów montażowych x średnica okręgu, na którym są one opisane. Nasze przykładowe 5×110 oznacza więc, że felga posiada pięć otworów montażowych (montowana jest na 5 śrubach) rozmieszczonych na okręgu o średnicy 110 mm. Jeżeli nie znamy rozstawu śrub, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z jednego z konfiguratorów dostępnych na stronach producentów.
typ profilu przekroju felgi (7Jx15H2,)
Ostatni symbol w ciągu opisującym rozmiar felgi informuje o profilu jej przekroju poprzecznego, czyli ukształtowaniu powierzchni, która zostanie zakryta przez oponę. Profil przekroju felgi ma wpływ na jej sztywność i określa ukształtowanie tzw. “garbów” na jej powierzchni. Na rynku dostępnych jest kilka ustandaryzowanych profili. Na przykład felgi o przekroju EH2+ posiadają poszerzone “garby”, które wydatniej zapobiegają zsuwaniu się opony z felgi. Obręcze o oznaczeniu EH2+ są wymagane lub zalecane do wszystkich opon typu run flat.
profil kołnierza (7Jx15H2)
Profil kołnierza oznaczony jest literą występującą zaraz po oznaczeniu szerokości felgi. Odnosi się on do kształtu, w którym stopka opony przylega do felgi. Wyróżniamy 15 podstawowych typów kołnierzy, z których 4 najczęściej spotykanych w przypadku samochodów osobowych zestawiliśmy w tabeli.
średnica otworu centralnego (np. CH 68)
To właśnie otwór centralny, a nie śruby przenosi siły i drgania z koła na piastę. Średnica otworu centralnego wyrażona jest w milimetrach i zapisana na feldze przy oznaczeniu przy symbolu CH. Dla naszego przykładowego CH 68 średnica otworu centralnego felgi wynosi 68 mm. Przy doborze felg należy pamiętać, aby średnica tzw. „czopa” piasty w naszym samochodzie nie była większa od średnicy otworu centralnego felgi. Może natomiast być mniejsza. Taką różnicę głównie w przypadku felg aluminiowych niweluje się stosując specjalne pierścienie centrujące.
odsadzenie felgi (np. ET 30)
Współczynnik odsadzenia felgi (popularnie zwany offsetem) oznaczony jako ET to jeden z podstawowych parametrów montażowych felgi. Służy on do określenia odległości między płaszczyzną montażu felgi do piasty, a poziomą osią symetrii felgi. Ta pozornie skomplikowana interpretacja, w praktyce informuje jak głęboko felga “wchodzi” w nadkole samochodu. ET może posiadać wartość ujemną, wówczas felgi “wychodzą” bardziej na zewnątrz samochodu. Dodatnie ET zmniejsza rozstaw kół – felgi są bardziej schowane w nadkolu. Przykładowe ET 30 informuje nas, że felga będzie osadzona w nadkolu głębiej o 30 mm, względem położenia centralnego.
Warto zaznaczyć, że felgi stalowe produkowane są dla konkretnego modelu bądź modeli samochodów i posiadają ściśle określone parametry montażowe. Średnica otworu centralnego w przypadku felg stalowych oraz wartość ET powinny być zawsze identyczne jak te, homologowane przez producenta. W przypadku felg aluminiowych istnieje pewna tolerancja co do tych wartości. Przy tej samej ilości i rozstawie śrub montażowych felga może pasować do samochodów kilku marek, z tego też względu przy obręczach ze stopów lekkich, producenci określają nie konkretną wartość, a pewien zakres homologowanych ET felgi.
Źródło: intercars.com.pl