Ice Blaster, czyli czyszczenie suchym lodem w motoryzacji

Ice Blaster, czyli czyszczenie suchym lodem w motoryzacji

IB_automotive_oldtimer_app_10_1260x456

Podaj dalej

Słyszeliście już o urządzeniach typu Ice Blaster? Usuwają one z powodzeniem zabrudzenia typu zaschnięty olej, tłuszcz, kleje, smary, silikon. Znajdziecie je w ofercie np. firmy Karcher.

Ice Blaster to urządzenie, które pozwala czyścić zwłaszcza tam, gdzie z różnych względów nie można skorzystać z wody (elektronika, elementy wrażliwe na wilgoć). Po czyszczeniu Ice Blasterem nie pozostają odpady (takie jak ścierniwo przy piaskowaniu, czy brudna woda przy użyciu urządzenia ciśnieniowego), ponieważ cząsteczki suchego lodu ulegają sublimacji. Co ważne granulki suchego lodu nie mają właściwości ścierniwa, więc nie rysują czyszczonej powierzchni metalowej, a zatem jej nie uszkadzają. Jest to szczególnie przydatne przy ściąganiu powłoki starego lakieru z karoserii samochodowej. Technologia czyszczenia suchym lodem doskonale sprawdzi się też w czyszczeniu silników i innych części samochodowych. Urządzenie dzięki swoim właściwościom jest w stanie błyskawicznie usunąć np. zużytą powłokę antykorozyjną z podwozia auta.

Co ciekawe technologia ta jest bardzo często stosowana także w procesie produkcji samochodów. Można z jej pomocą czyścić linie montażowe, bez konieczności przestojów. Porównując technologię suchego lodu z piaskowaniem, zauważymy, że przy piaskowaniu konieczne są przestoje. Najpierw trzeba element wymontować, następnie w specjalnym miejscu wypiaskować. Później trzeba go osuszyć oraz wyczyścić z resztek ścierniwa i na koniec znów zamontować. Czyszczenie suchym lodem jest o wiele prostsze i wydajniejsze.

W jaki sposób działa ta technologia?

Zużycie lodu oraz ciśnienie wahają się pomiędzy 30 – 120 kg/h i 0,2 – 1,6 MPa (2 do 16 bar). Strumień granulatu suchego lodu (CO2) rozpędza się do prędkości dźwięku. Następnie, gdy granulki o temperaturze -79ºC uderzają w zabrudzoną powierzchnię, energia kinetyczna sprawia, iż zabrudzenie zostaje wykruszone i powstają w nim pęknięcia. Wówczas występuje szok termiczny. Różnica temperatur sprawia, że zabrudzenia kurczą się, natomiast szczeliny powstałe w wyniku uderzeń cząsteczek suchego lodu się powiększają. Na koniec cząsteczki lodu wnikają w te szczeliny, gdzie następuje proces sublimacji (przechodzenia ze stanu stałego w stan gazowy), równocześnie zwiększając swoją objętość ok. 400 razy, co powoduje „wysadzenie” brudu.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News