Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pracuje nad nowym rozporządzeniem. Zgodnie z nowymi przepisami do taryfikatora trafi nowy mandat. Strażnicy gminni będą mogli nałożyć na kierowcę mandat w wysokości nawet do 500 złotych. Do tej pory za ten prosty błąd mogliśmy otrzymać zaledwie pouczenie. Najbardziej zagrożeni są kierowcy samochodów benzynowych i Diesla.
Już wkrótce do katalogu mandatów trafi zupełnie nowe wykroczenie. Strażnicy gminni otrzymają możliwość nałożenia mandatu na kierowcę, który złamie przepisy strefy czystego transportu. Do tej pory za takie wykroczenie groziło tylko pouczenie, jednak zgodnie z nowym rozporządzeniem MSWiA kierowcom grozić będzie dotkliwy mandat – nawet do 500 zł.
Mandat – jak go uniknąć?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Nie wjeżdżać do strefy czystego transportu bez odpowiedniego upoważnienia. Takie strefy wydzielane są w centrach miast i pozwalają na poruszenie się w nich tylko samochodów o zerowej emisji.
KIEROWCO! JUŻ WKRÓTCE CZEKA NAS WYMIANA OPON. SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
Kraków testuje strefy czystego transportu
Pierwszym miastem w Polsce, w którym obowiązywała strefa czystego transportu, był Kraków. Strefa czystego transportu to narzędzie służące do ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, m.in. pyłów i tlenków azotu, zmniejszania natężenia ruchu samochodowego na obszarze silnie użytkowanym przez pieszych, a także podnoszące ich komfort poruszania się.
19 grudnia 2018 roku radni Krakowa zdecydowali o wprowadzeniu na obszarze turystycznym kwartału Kazimierz tzw. strefy czystego transportu. Zaczęła ona obowiązywać od 5 stycznia 2019.
W trakcie testów do strefy czystego transportu prawo wjazdu mieli mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy (do końca 2025 r. – później musieliby się wyposażyć w samochody niskoemisyjne) i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 r.). Poza tymi grupami wjazd miały jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG.
Statystyki są nieubłagane
W trakcie pięciu styczniowych dni 2019 roku funkcjonariusze skontrolowali ponad 2000 samochodów w strefie. Aż 679 kierowców otrzymało pouczenie, które według nowego rozporządzenia, mogłoby skończyć się bardzo wysokim mandatem.
Strefa miała obowiązywać początkowo na okres testowy 6 miesięcy. Ze względu na głośne protesty mieszkańców radni Krakowa nie zdecydowali się na przedłużenie okresu jej funkcjonowania. Strefa czystego transportu przestała istnieć z dniem 22 września 2019 roku.
Ceny benzyny i Diesla znów polecą na łeb na szyję? Już wkrótce zatankujemy za półdarmo!