Po ukończeniu kilku pierwszych startów i zamontowaniu w samochodzie sportowych foteli oraz pasów, szybko przychodzą myśli i wątpliwości związane z montażem klatki bezpieczeństwa. W tym tekście chce was przekonać, dlaczego warto zdecydować się na ten krok.
Klatka bezpieczeństwa jest standardem w każdym samochodzie rajdowym biorącym udział w profesjonalnych rajdach. Do startów w KJS jednak nie jest konieczna. Jeśli poważnie myślicie o dalszym rozwoju swoich umiejętności na odcinkach specjalnych, to montaż klatki jest po prostu koniecznością. I to już na poziomie SKJS-u.
SKJS-y to pierwszy powód, dla którego warto pomyśleć nad montażem klatki bezpieczeństwa. W tych amatorskich imprezach jest ona wymagana. Mając klatkę macie możliwość pojechać odcinkiem specjalnym przygotowanym dla okręgówki tylko uciętym o połowę. Mimo tego uwierzcie, lepsze 4 km na odcinku przewidzianym dla rajdu okręgowego, niż 2 km po placach, czy torach.
W ostatnim czasie bardzo mocno rozwinęły się prywatne cykle rajdowe, które często mają odcinki niewiele krótsze od tych w RO. Przygotowuje się je również z myślą o kierowcach nieposiadających licencji. Na szczęście w tych imprezach organizatorzy są również na tyle odpowiedzialni, że praktycznie zawsze wymagają od załóg klatek bezpieczeństwa w autach.
Fajniejsze imprezy to nie wszystko
Posiadanie w samochodzie klatki bezpieczeństwa to jednak nie tylko trudniejsze, a co za tym idzie ciekawsze imprezy, w których będziecie mogli brać udział. Klatka to przede wszystkim bezpieczeństwo załogi. Ma ona za zadanie ograniczać deformację nadwozia w razie wypadku. Trudno byłoby policzyć, ilu załogom ten wynalazek ocalił życie.
Informacje o klatkach bezpieczeństwa
- profesjonalna klatka budowana jest według zasad opisanych w załączniku J
- powinna być przymocowana do nadwozia w co najmniej 6 punktach (w WRC stosuje się klatki 10-punktowe)
- wymagane są wzmocnienia w miejscu drzwi (często jest to charakterystyczny krzyż), wzmocnienia za fotelami, wzmocnienia na suficie oraz dodatkowe wzmocnienia na zgięciach rur
- w miejscach gdzie ciało zawodnika znajduje się w styku z klatką, należy używać otuliny ochronnej wykonanej z niepalnych materiałów
- w aucie z klatką koniecznie należy używać pasów szelkowych oraz kasku
Rodzaje klatek
Rozróżniamy dwa rodzaje klatek: spawane lub skręcane. Oba rozwiązania oczywiście mają swoje plusy.
Klatka skręcana: łatwiejszy montaż i możliwy demontaż w celu przełożenia do nowej budy
Klatka spawana: trudniejsza w montażu, ale znacznie bardziej wytrzymała niż skręcana
Materiały
Klatki mogą być wykonane ze zwykłej stali lub stali chromowo-molibdenowej. Klatki ze stali chromowo-molibdenowej są droższe, ale za to lżejsze i wytrzymalsze od tych ze zwykłej stali. Firma Custom Cages wykonuje także klatki ze stali węglowo-manganowej (T45). Są one dużo wytrzymalsze, dzięki temu mogą być wykonane z cieńszych rur i cała konstrukcja staje się również dużo lżejsza niż w tradycyjnych klatkach.
Skręcane klatki bezpieczeństwa oraz niepalne otuliny, które montuje się na klatkę znajdziecie na stronie sklepu inter-rally.pl.