FIA, która nie może dojść do ładu z nazewnictwem nowych klas oraz stworzeniu drabinek rozwoju kolejny raz przedstawiła swoją wizję.
Zamieszanie z Audi
Nowe przepisy mają obowiązywać od 2022 roku. O ile kwestia samych klas pozostała bez zmian, o tyle ostatnia prezentacja Audi A1 pokazała zawiłości niby prostego systemu. Samochód został zaprezentowany w klasie Rally2, która jest następczynią pojazdów klasy R5. Okazał się jednak, że Audi zostało zbudowane w klasie Rally 2, ale z dopiskiem „kit”. Oznacza to, że bliżej pojazdowi do aut byłej klasy R4.
Tabela rajdowych klas FIA
Co się zmieniło w drabince rozwoju?
Po zaprezentowaniu w zeszłym roku piramidy klas, która miała stanowić wyznacznik dla młodych kierowców, teraz FIA zaprezentowała szczegółowe struktury mistrzostw Europy i mistrzostw świata.
W mistrzostwach Europy najniższy stopień rajdowej batalii mają stanowić auta klasy Rally4 i Rally5. Juniorzy nie będą mogli mieć więcej niż 27 lat. Zmagania w ERC4 będą również przeznaczone dla starszych kierowców.
Klasa Rally3 będzie stanowić drugi stopień w mistrzostwach Europy oraz pierwszy w mistrzostwach świata. Oznacza to, że juniorzy WRC nie będą ścigać się już w autach z napędem na jedną oś. W mistrzostwach Europy kierowcy powalczą w ERC3, a w mistrzostwach świata w WRC3. Dodatkowo juniorzy w Europie będą mieli mieć maksymalnie 28, a w WRC 29 lat.
Klasa Rally2 ma być najmocniejszą w mistrzostwach Europy. W mistrzostwach świata po próbach stworzenia osobnej rywalizacji dla fabrycznych ekip WRC2 ponownie zostanie scalone. W WRC2 będą mogli za to walczyć również juniorzy, którzy będą mieli maksymalnie 30 lat.
Auta klasy Rally1 będą stanowić szczyt drabinki i będą walczyć w mistrzostwach świata.