Wszystko, co powinieneś wiedzieć o systemach gaśniczych

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o systemach gaśniczych

ANT-mid2-0217

Podaj dalej

Przygotowaliśmy dla was trochę informacji związanych z systemem gaśniczym stosowanym w samochodach do sportu. Mimo że nie jest on wymagany w amatorskich cyklach, to taka wiedza zawsze może się przydać.

Z wymogiem stosowania systemu gaśniczego kierowcy rajdowi zetkną się dopiero na poziomie rajdów okręgowych, choć też nie do końca. Regulamin dopuszcza stosowanie dwóch gaśnic o pojemności 2 kg jako alternatywę dla systemu.

Mechaniczny system gaśniczy RRS. FIA.

Zadaniem systemu gaśniczego jest gaszenie pożaru wewnątrz samochodu. Jego aktywowanie powoduje opróżnienie całej butli. Środek gaśniczy rozpylony zostaje przez dysze umieszczone w kokpicie oraz w komorze silnika. Dysze muszą być zamontowane w taki sposób, aby nie były skierowane na twarze zawodników. Naturalnie cały system gaśniczy (butla i wszystkie akcesoria) muszą być ognioodporne.


System gaśniczy OMP Black Collection

Rozróżniamy dwa typy systemów:

  • mechaniczny (uruchamiany poprzez pociągniecie linki)
  • elektryczny (uruchamiany przyciskiem na panelu sterującym)

Włącznik systemu musi być zamocowany w taki sposób, aby można go było uruchomić, będąc jednocześnie zapiętym w pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo drugi włącznik (linka lub przycisk, w zależności od typu systemu gaśniczego) musi być zamontowany na zewnątrz auta i powinien być oznaczony czerwoną literą „E” umieszczoną wewnątrz białego koła o średnicy min. 10 cm z czerwoną obwódką. Zewnętrzny włącznik systemu gaśniczego musi być także połączony z głównym wyłącznikiem prądu.


System gaśniczy OMP White Collection

Butle najczęściej wykonuje się ze stali, chociaż też nie zawsze. W wyższych modelach można spotkać się z butlami wykonanymi z aluminium. W środku butli zazwyczaj znajdziemy środek pianotwórczy typu AFFF. Znacznie rzadziej można natknąć się na środek gaśniczy Novec 1230. Novec 1230 to jeden z najbardziej zaawansowanych zamienników halonu. Jest bezbarwny i nie przewodzi prądu. Dodatkowo po ugaszeniu pożaru nie pozostawia po sobie żadnego śladu. Jest bezpieczny dla ludzi i środowiska oraz nie wywołuje szoku termicznego gaszonych obiektów. Systemy gaśnicze tego typu wymagane są w najwyższych kategoriach sportów motorowych.


System gaśniczy Sparco Rally

Jeśli chcecie doposażyć swój rajdowy/wyścigowy samochód w system gaśniczy to polecamy wam sklep inter-rally. Znajdziecie tam szeroki wybór asortymentu i fachową obsługę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News