Przygotowaliśmy dla was sporo ciekawych informacji związanych z olejami przekładniowymi. W formie pytań i odpowiedzi postaramy przekazać się wam najistotniejsze fakty ich dotyczące.
Jakie są podstawowe zadania oleju w przekładni i czym się on różni od silnikowego?
Oleje przekładniowe, podobnie jak oleje silnikowe mają za zadanie przede wszystkim skutecznie smarować współpracujące elementy, w odpowiedni sposób odprowadzać ciepło, chronić materiały przed korozją, utrzymywać mechanizmy w czystości, ale należy również pamiętać, że jedną z najważniejszych funkcji olejów przekładniowych jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy przekładni. Przekładnie to wysoko obciążone urządzenia, których zadaniem jest przenoszenie ruchu z wału czynnego (napędzającego) na wał bierny (napędzany), najczęściej z jednoczesną zmianą prędkości i momentu obrotowego, to powoduje, że olej w przekładni poddawany jest ekstremalnie dużym naciskom, znacznie większym niż olej w silniku spalinowym. Ta ostatnia charakterystyczna cecha powoduje, iż technologie tych olejów znacznie różnią się od olejów silnikowych.
O czym sprzedawcy środków smarnych powinni w pierwszym rzędzie przypominać?
Powinni przypominać, że przy doborze i wymianie oleju przekładniowego należy przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta i nie należy stosować olejów syntetycznych w miejsce olejów mineralnych, a także niezalecane jest stosowanie olejów niższej jakości np. GL-4 w miejsce olejów GL-5.
Czy wymianę oleju w skrzyni biegów albo w moście napędowym można powiązać czasowo lub kilometrowo z wymianą oleju w silniku? Co ile lat/km trzeba zmieniać olej w przekładniach?
Wymiana oleju w skrzyni biegów, jak również w mostach napędowych powinna być dokonywana według zaleceń producenta. Okresy wymiany olejów przekładniowych w porównaniu do olejów silnikowych są znacznie dłuższe. Bardzo często dla olejów mineralnych dopuszczalny interwał to ok. 60 tys.km, dla olejów syntetycznych okresy wymiany są znacznie dłuższe od 120 do 250, a nawet do 400 tys.km. Należy również pamiętać, że istnieją typy przekładni i specjalnie do nich przeznaczone oleje tzw. fill for life, czyli jeden olej na cały okres użytkowania przekładni.
Czy syntetyczne oleje przekładniowe są najlepsze? A może do starszych, zużytych aut jednak się nie nadają?
Jak wcześniej zostało wspomniane, nie ma uniwersalnych olejów przekładniowych, a w przypadku wymiany, obowiązują takie same reguły jak przy wymianie oleju silnikowego, tzn. nie powinno stosować się olejów wyższej klasy jakości w miejsce olejów o klasie jakości niższej. Jeśli chodzi o przekładnie automatyczne to z uwagi na bardzo duże zróżnicowanie typów przekładni oraz brak ogólnie stosowanych klasyfikacji jakościowych należy stosować oleje zgodnie z zaleceniami producenta, co jest gwarancją skutecznego smarowania i pracy przekładni.
Tagi: ORLEN Oil, Platinum Expert, Platinum Warsztat, oleje przekładniowe