Zaangażowanie Toyoty w sporty samochodowe nadal rośnie. Kończący rywalizację w tegorocznym sezonie WRC Rajd Australii, był miejscem debiutu nowego zespołu rajdowego – Toyota Gazoo Racing Australia. Wspierana oficjalnie przez japońską markę ekipa wystawiła do rywalizacji Toyotę Yaris AP4, którą poprowadził młody australijski kierowca, Harry Bates.
Szefem zespołu rajdowego Toyota Gazoo Racing Australia został doświadczony zawodnik rajdowy od lat związany z Toyotą, Neal Bates. Urodzony w 1965 roku kierowca czterokrotnie sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Australii i rywalizował za kierownicą takich samochodów jak Toyota Celica GT-Four, Corolla WRC, Corolla Sportivo Turbo i Corolla S2000. Bates ma za sobą także starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdzie reprezentował nie tylko swój własny zespół Neal Bates Motorsport, ale także barwy Toyota Team Europe i Toyota Castrol Team.
Teraz rodzinną tradycję ścigania się za kierownicą Toyot kontynuują synowie Batesa, Harry i Lewis. Podobnie jak w przypadku firmy Neal Bates Motorsport, siedziba zespołu Toyota Gazoo Racing Australia będzie znajdowała się w stolicy Australii, Canberze.
W walce o mistrzostwo
Rajd Australii był nie tylko ostatnią rundą Rajdowych Mistrzostw Świata, ale również Rajdowych Mistrzostw Australii (ARC). Toyota Yaris AP4 w barwach Gazoo Racing pozwoliła więc Harry’emu Batesowi rywalizować zarówno w WRC2 jak i ARC. 23-letni kierowca miał o co walczyć, bowiem zajmował drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Australii i ciągle miał szanse na mistrzowski tytuł. Niestety awaria jednostki napędowej na OS14 pogrzebała plany młodego kierowcy z Antypodów.
Dwie Toyoty Yaris w następnym sezonie
W przyszłym sezonie zespół rajdowy Toyota Gazoo Racing Australia wystawi do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Australii także drugą Toyotę Yaris AP4. Za kierownicą samochodu usiądzie Lewis Bates, młodszy o dwa lata brat Harrego. Lewis, który w ARC zadebiutował w ubiegłym sezonie, również rywalizuje o punkty w klasyfikacji generalnej krajowego cyklu. Młody kierowca Toyoty Corolli 2000 aktualnie zajmuje 6. miejsce w tabeli.
Rajdowy Yaris AP4
Rajdową Toyotę Yaris AP4 australijskiego zespołu napędza 4-cylindrowy, benzynowy silnik 1.6 z turbosprężarką Garrett 2560, wytwarzający maksymalną moc 305 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła za pomocą 6-biegowej skrzyni Sadev. Auto wyposażono również w czterotłoczkowe hamulce z tarczami o wymiarach 300 x 30 mm oraz niezależne zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona.
Toyota GAZOO Racing Australia has arrived! We’re pleased to announce that a two-car factory-backed rally team, led by Neal Bates and piloted by drivers Harry and Lewis Bates will tackle the Australian Rally Championship in 2019 #TGRA pic.twitter.com/qhBGPaYcWR
— Toyota Racing Aus (@toyotaracingaus) November 10, 2018