Fabryczny zespół Toyoty pochwalił się testami rozwojowymi nowej ewolucji Yarisa WRC, który będzie bazował na nadwoziu czwartej generacji. Debiut samochodu w Rajdowych Mistrzostwach Świata planowany jest na 2021 r.
Jazdy w ramach programu rozwojowego odbywają się w Finlandii. Po ośnieżonych drogach prototypem z oponami Michelin na długim kolcu jeździł były fabryczny kierowca Toyoty, Juho Hanninen. Japoński producent udostępnił oficjalnie kilka ujęć, choć pojazd jest w malowaniu kamuflującym.
👀 Today our test driver Juho Hänninen is testing the #YarisWRC design for 2021…🚗 It incorporates what we’ve learned since our return to the #WRC in 2017, and adds the character of the GR Yaris that was launched at Tokyo Auto Salon.🗣️ Tommi Mäkinen (Team Principal): “With the launch of the GR Yaris at Tokyo Auto Salon, we wanted to make sure our World Rally Car shares features with such an excellent car available for Toyota drivers around the world. We want to compete on the rally stages with as similar a car as possible to the one we have developed for the roads.”
Gepostet von TOYOTA GAZOO Racing WRC am Freitag, 7. Februar 2020
Toyota na przyszłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata zmieni nie tylko nadwozie, ale i planuje wykorzystać kilka jokerów homologacyjnych. Te umożliwiają wprowadzenie kilku istotnych poprawek, które być może pozwolą odskoczyć nieco konkurencji, co w tym sezonie już raczej nie będzie możliwe.
Juho Hänninen & 1st day behind the wheel of @TGR_WRC #Toyota #Yaris GR #WRC 2021! #rally #WRC2021 #YarisGR #GRYaris @tmgofficial @TOYOTA_GR @ToyotaMotorCorp @ToyotaSuomi @OfficialWRC @RallyFinland @RallySweden Video clip by @rallyparadise pic.twitter.com/f2mHzHaU8K
— Rally Paradise (@rallyparadise) February 7, 2020
Toyota Yaris czwartej generacji jest zbudowana na zupełnie nowej płycie podłogowej, umożliwiającej implementację napędu hybrydowego. Nie jest wykluczone zatem, że Yaris pozostanie bazowym modelem na 2022 r., gdy w życie wejdzie rewolucja techniczna i nastąpi debiut hybrydowych WRC.
Brand new Toyota GR #yariswrc in action. Test driver @JuhoWRC taking very first bite.#WRC pic.twitter.com/Ug8xAIgaYZ
— Lasse Paanala (@LPaanala) February 7, 2020
Warto przypomnieć, że wkrótce na rynku zadebiutuje niejako cywilna wersja Toyoty Yaris WRC, czyli GR Yaris. Hot hatch będzie dysponował napędem na 4 koła oraz 3-cylindrowym silnikiem 1.5 turbo (wersja JDM nawet 272 KM i 370 Nm). Zresztą to właśnie tą wersją specjalną (niegdyś nazwalibyśmy ją homologacyjnym specialem) Toyotya chce celebrować swoje sukcesy w WRC.
Tommi Makinen, szef zespołu Toyoty: Wraz z premierą GR Yarisa na Tokyo Auto Salon chcieliśmy upewnić się, że World Rally Car (WRC) będzie współdzielił cechy z tak doskonałym samochodem Toyoty, który będzie dostępny dla kierowców na całym świecie. Na odcinkach specjalnych chcemy rywalizować samochodem podobnym do tego opracowanego na cywilne drogi jak to tylko możliwe.
Toyotę GR Yaris testowali zresztą wszyscy fabryczni kierowcy zespołu z Puupoli z sezonu 2019 (Ott Tanak, Kris Meeke, Jari-Matti Latvala), jak i obecnego (Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanpera) oraz sam szef ekipy i jednocześnie czterokrotny mistrz świata (1996-1999) Tommi Makinen. Na torze Estoril prototyp sprawdzał także dwukrotny mistrz F1, Fernando Alonso (zobacz wideo poniżej).
Zdjęcie główne: Henri Vuorinen