Jeśli chcesz, żeby silnik w twoim samochodzie pracował na nieco wyższych obrotach, to jest prosty sposób aby to osiągnąć nie wydając fortuny na tuning jednostki. Zamiast klasycznego, zamontuj sportowy filtr powietrza.
Czym jest sportowy filtr powietrza?
Mianem filtra sportowego określa się tak naprawdę 2 odmienne elementy, którymi są:
- wkładka filtracyjna
- filtr stożkowy
Sportową wkładkę filtracyjną umieszcza się w obudowie klasycznego filtra, bez konieczności wymiany całego elementu, tłumaczą eksperci z ucando.pl, sklepu internetowego z częściami samochodowymi. Przepuszcza ona więcej powietrza niż tradycyjne materiały filtracyjne, ponieważ konstruuje się ją zwykle z bawełny, rzadziej z tworzyw sztucznych.
Ponadto, opór stawiany powietrzu jest zmniejszany także przez specjalny olej, którym nasączona jest wkładka.
Dlaczego właściwie tak ważne jest, aby do silnika przedostawało się jak najwięcej powietrza?
Rzecz w tym, iż moment obrotowy silnika ulega zwiększeniu, kiedy do komór spalania przedostaje się więcej chłodnego powietrza. Jego niedobór, wynikający z oporu stawianego przez gęsty tradycyjny filtr powietrza, nie tylko powoduje spadek mocy silnika, ale też przyczynia się do zwiększenia ilości spalanego paliwa.
Filtr stożkowy to element zastępujący klasyczny filtr powietrza. Koszt jego zakupu jest zatem wyższy niż w przypadku samej tylko wkładki. Warto jednak zauważyć, że w przeciwieństwie do klasycznych filtrów, stożków nie trzeba wymieniać. Wystarczy ich prosta konserwacja przy użyciu specjalnych środków, takich jak płyn do czyszczenia oraz olej. Przeważnie stożkowe modele filtrów wykazują lepszą skuteczność w zwiększaniu mocy silnika niż same tylko wkładki sportowe, gdyż w tym przypadku przepustowość powietrza poprawia również budowa filtra.
Pozostałe korzyści użytkowania sportowego filtra powietrza
Zwiększenie mocy silnika poprzez usprawnienie przepływu powietrza to główna zaleta filtra sportowego. Korzystanie z niego ma również inne zalety. Przede wszystkim, stożek jest relatywnie tani. Co prawda za dobrej jakości element trzeba zapłacić co najmniej 200 złotych, jednak jest to wydatek jednorazowy. Nie trzeba już myśleć o wymianie filtra, wystarczy go konserwować, co wymaga tylko zakupu taniego płynu czyszczącego i równie niedrogiego oleju do filtra.
Ponadto, w sportowy filtr powietrza powinni zainwestować kierowcy, którzy pragną, aby ich pojazd wydawał dźwięk charakterystyczny dla samochodów wyścigowych. Oczywiście sam filtr nie zagwarantuje identycznych doznań słuchowych jak na torze wyścigowym, jednak do pewnego stopnia jest w stanie zmodyfikować dźwięk silnika.
oprac. (JAB)
na podstawie informacji prasowej: ucando.pl