Gdyby nie filtr powietrza, to do komory spalania auta wpływałoby bardzo mocno zanieczyszczone powietrze. Jego wymiana jest banalnie prosta i nie kosztuje wiele, jednak dbanie o ten element jest często lekceważone przez kierowców.
Mówiąc najprościej – filtr powietrza to swoiste płuca silnika samochodowego. Gdyby nie on, to do komory spalania auta wpływałoby bardzo mocno zanieczyszczone powietrze. Rolą filtra powietrza jest zatrzymywanie wszelkiego rodzaju elementów stałych, takich jak pyłki roślinne, ziarenka piasku czy nawet niewielkie kamyczki. Wyposażony jest w specjalną membranę zatrzymującą zanieczyszczenia. Sam filtr montuje się w specjalnej plastikowej obudowie. Niezwykle istotne jest jego poprawne zamocowanie, ponieważ przez luki powstałe w wyniku nieprawidłowego montażu filtra mogą przedostawać się zanieczyszczenia.
Prawidłowo działający filtr powietrza to warunek prawidłowej pracy silnika. Pozbawione zanieczyszczeń powietrze zapewni twojemu samochodowi optymalne parametry do jazdy.
Wymieniaj regularnie
Maksymalna żywotność tego elementu to około 15-20 tysięcy kilometrów, czyli można przyjąć, że nowy filtr montujemy przy okazji wymiany oleju silnikowego. Uwaga – data trwałości filtra może zostać w znacznym stopniu skrócona przez niekorzystne warunki eksploatacji. Jeżeli auto porusza się głównie po mieście o dużym poziomie zanieczyszczenia powietrza, to filtr powietrza należy wymieniać częściej, niż mówi statystyka.
A co w przypadku aut, które serwisowane są w trybie longlife?
Niestety wydłużone okresy serwisowe niemal zawsze przekładają się na ryzyko usterek w aucie. Nie tylko olej silnikowy nie zachowa swoich właściwości przez kolejne 30 tysięcy kilometrów, ale to samo stanie się także z filtrem powietrza.
Jakie jest rozwiązanie? Przede wszystkim zmniejsz częstotliwość wymiany oleju do 20 tys. kilometrów (nie więcej), a przy okazji każdej jego wymiany, zadbaj o założenie nowego filtra powietrza.
Inny przypadek – jeździsz tak mało, że w ciągu roku samochód nie pokonał nawet 10 tysięcy kilometrów i zastanawiasz się, czy w takim przypadku również należy zmienić filtr powietrza przy okazji wymiany oleju? Prawidłowa odpowiedź brzmi: tak, należy to zrobić. Element ten traci swoje właściwości nie tylko pod wpływem przejechanych kilometrów, ale także wraz z upływem czasu.
Czym skutkuje brak wymiany filtra?
Zużyty element filtrujący po prostu przestaje spełniać swoją funkcję oczyszczania, co ma negatywny wpływ na osiągi silnika oraz powoduje, że samochód zaczyna pracować znacznie głośniej. Brudne powietrze wpadające do cylindrów zaburza parametry pracy silnika i zwiększa zużycie paliwa. Oprócz tego jazda z wyeksploatowanym filtrem powietrza przyspiesza niszczenie wewnętrznych części silnika. Osady z kurzu na cylindrach czy tłokach, powstające przy braku odpowiedniej filtracji, po pewnym czasie mogą doprowadzić nawet do uszkodzenia napędu naszego auta.
Nie drogi interes
Cena filtra w dużej mierze zależy od modelu auta, ale zazwyczaj są to kwoty od kilku do kilkudziesięciu złotych. Chociaż nie kosztuje zbyt wiele, ma niebagatelny wpływ na działanie jednego z najdroższych elementów auta, czyli silnika.
Wymianę filtra można wykonać samemu. Nie jest to skomplikowana operacja i przy odrobinie posiadanej wiedzy i umiejętności można zaoszczędzić na mechaniku.