Automobilklub Cieszyński opublikował listę zgłoszeń do 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka (23-24 listopada), stanowiącego ostatnią rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.
Pewni już mistrzostwa w klasyfikacji generalnej tego cyklu rajdów okręgowych, Damian Kostka i Mateusz Martynek odpuścili start w kultowej imprezie, którą wygrywali m.in. Kajetan Kajetanowicz, Leszek Kuzaj, Robert Gryczyński czy Tomasz Kuchar. Zacięta walka będzie się jednak toczyć o wicemistrzostwo oraz lokatę na trzecim stopniu podium.
Dlatego też listę otwierają wiceliderzy punktacji, Szymon Żarłok i Krzysztof Pietruszka-Bizuga (Honda Civic). Za nim znaleźli się Dominik Cholewa z Marcinem Roikiem (Renault Clio) oraz ubiegłoroczny mistrz Śląska, Gracjan Grela z pilotką Agnieszką Załęcką (Honda Civic). O podium klasyfikacji sezonu będą chcieli powalczyć także Adam Wrocławski i Marcin Dobrowolski (Renault Clio). Startujący do tej pory Peugeotem 106 S16, Łukasz Godula przesiada się wraz z Danielem Nowakiem do Hondy Civic, aby zwiększyć szansę na awans do czołowej trójki.
Łącznie na trasie zobaczymy 13 załóg w klasie RO 2 (samochody z silnikami o pojemności od 1400 do 1600 cm3) oraz dziewięć w RO 1 (od 1600 do 2000 cm3). Stawkę uzupełni osiem załóg walczących w ramach Pucharu Peugeota i Citroena, a także cztery załogi zgłoszone w RO Open N, pięć w RO Open 2WD, dwie w RO R orz trzy w PCR.
Wyjątkowo liczna, bo składająca się z 21 ekip, jest klasa Gość, w której nie brakuje zagranicznych załóg z Czech. Z tego grona warto będzie zwrócić uwagę chociażby na Sławomira Strychalskiego w widowiskowym Nissanie 350Z, Tomasza Sztwiertnię (Ford Fiesta R2), który wygrywał RSMŚl przed dwoma laty, a także wyjątkowo szybkiego Jerzego Smagałę (Honda Civic). Znaną z Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Toyotę Celicę GT4 ST205 przywozi Marek Gaciarz.
44. edycja Rajdu Cieszyńska Barbórka rozpocznie się w piątek, 23 listopada o godzinie 19:19, kiedy zawodnicy pojawią się na Zamku w Cieszynie podczas ceremonii startu. Stamtąd udadzą się widowiskowy prolog wytyczony na terenie Browaru Zamkowego i ulicach miasta. Automobilklub Cieszyński przygotował trasę tak, aby z jednego z punktów kibica, zlokalizowanego przy ulicy Dojazdowej, można było zobaczyć zjazd serpentynami z terenu zamku i browaru, a także widowiskowe ewolucje wokół beczek na pobliskim parkingu.
W sobotę, 24 listopada rywalizacja przeniesie się na cenione przez zawodników odcinki w Ustroniu i miejscowościach Górki Wielkie, Kiczyce oraz Pierściec. Ułożono w nich dwa oesy, które załogi pokonają trzykrotnie. Łączna długość prób sportowych wyniesie w tym roku ponad 45 kilometrów.
30 z 95 zgłoszonych załóg to uczestnicy Super KJS (w tym nasz kolega redakcyjny Izaak Chwist!), czyli zawodów organizowanych z myślą o zawodnikach bez licencji sportu samochodowego. Uczestnicy tej rywalizacji będą się ścigać i zbierać cenne doświadczenie na skróconych o połowę wariantach odcinków specjalnych „Cieszynki”. Amatorzy będą mogli pokazać się również na piątkowym prologu, ale ta próba sportowa nie będzie zaliczana do klasyfikacji SKJS.
Wypowiedzi przed 44. Rajdem Cieszyńska Barbórka:
Szymon Żarłok (kierowca, Honda Civic): Rajd Cieszyńska Barbórka jest dla mnie jednym z najważniejszych w sezonie. To moja domowa impreza, a poza tym firma, która mnie wspiera ma siedzibę w Ustroniu. Jak zwykle postaramy się wypaść jak najlepiej, zwłaszcza że walka o utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej mistrzostw nie będzie łatwa. Kilku zawodników ostrzy sobie zęby na podium, a „Cieszynka” nigdy nie była prostym rajdem. Ja lubię jednak jeździć w deszczu, a listopadowa aura może dać nam właśnie takie warunki. Tak czy inaczej, pojedziemy rozważnie i tak szybko jak to będzie możliwe, aby zameldować się na mecie na jak najlepszej pozycji.
Łukasz Godula (kierowca, Honda Civic): Mając już zapewnione mistrzostwo w klasie PPC (Puchar Peugeota i Citroena) postanowiliśmy pojechać finałową rundę innym samochodem. Nie mieliśmy żadnych poważnych testów przed startem, więc będzie to przede wszystkim sprawdzenie się na tle rywali i szukanie odpowiedzi na pytanie czy chciałbym jeździć Hondą Civic w kolejnym sezonie. Jest to auto, którym Damian Kostka sięgnął po tegoroczny tytuł, więc na pewno da się nim szybko jeździć. Nie mniej jednak głównym celem jest pojawienie się na mecie i nie oglądam się na matematyczne szanse na podium w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Gdyby się jednak okazało, że od razu mamy dobre tempo, to oczywiście nie zamierzam odpuszczać, ale wynik jest kwestią drugorzędną.
Gracjan Grela (kierowca, Honda Civic): W Rajdzie Cieszyńska Barbórka wystartuję przede wszystkim dla przyjemności. Choć nie startowałem od Rajdu Śląska, to przed ostatnią z rund mistrzostw nie zaplanowałem intensywnych przygotowań, czyli np. testów. Po prostu „Cieszynka” jest takim rajdem, że nie można w niej nie wystartować. Nawet nie sprawdzałem dokładnie jakie odcinki pojawią się w tegorocznej edycji, jednak pewnie kojarzę te trasy z poprzednich lat. Zdecydowałem się na start z Agnieszką Załęcką, ponieważ znamy się już od jakiegoś czasu i pomyśleliśmy, że ciekawie będzie pojechać razem. Pogoda nie jest istotna, ale chyba lepiej, żeby nie było śniegu, bo start w typowo zimowym rajdzie miałby wątpliwy sens.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2018 przed ostatnią rundą
1. | Kostka/Martynek | 115 |
2. | Żarłok/Pietruszka | 58 |
3. | Cholewa/Roik | 48 |
4. | Grela/Momot | 40 |
5. | Wrocławski/Dobrowolski | 40 |
6. | Godula/Nowak | 39 |
7. | Ciombor/Borycki | 34 |
8. | Bojanowski/Ksyt | 31 |