Dzisiaj przyjrzymy się tematowi klocków hamulcowych. Mają one ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego ich wymiana jest niezwykle ważna. Co powinieneś o nich wiedzieć?
Klocki hamulcowe trzeba wymieniać co 30 tys. lub nawet co 70 tys. km przebiegu. Dlaczego nie można określić dokładnie momentu wymiany? Ponieważ na zużycie klocków wpływa bardzo wiele czynników.
Pierwszym elementem mającym wpływ na częstotliwość wymiany klocków są ich okładziny. Współpraca pomiędzy okładziną klocka a powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej powinna być jak najlepsza. Na trwałość klocków wpływ ma także odpowiednie zamontowanie ich w zacisku oraz stan zacisków hamulcowych. Zardzewiałe tłoczki mogą powodować przegrzewanie się klocków. Bardzo dużo zależy także od naszego stylu jazdy. Jeżdżąc agresywnie i dużo hamując, łatwo możemy przegrzewać klocki. Podobny efekt wywołuje jazda po górach, gdzie nieraz przez dłuższy czas trzymamy nogę na hamulcu.
Jeśli montujemy nowe klocki, to warto przemyśleć także wymianę tarcz, jeśli te są już mocno zużyte. Stare tarcze mogą powodować nierównomierne i przyspieszone zużycie powierzchni ciernej nowego klocka.
Po czym poznać, że klocki nadają się do wymiany?
Większość nowszych samochodów posiada już elektroniczne czujniki stanu zużycia klocków hamulcowych. Jeśli ich poziom spadnie do minimum, to zapali nam się kontrolka na desce rozdzielczej.
Jeśli jednak w naszym samochodzie nie ma takiego czujnika, to musimy być bardziej wyczuleni na symptomy zużycia klocków. Kiedy warstwa cierna klocka jest już niska, klocek zaczyna wydawać metaliczne dźwięki podczas hamowania. Poza tym zużyte klocki często zaczynają też piszczeć w trakcie hamowania.
Producenci samochodów podają minimalną grubość materiału ciernego na klockach w mm, przy której należy je wymienić. Klocki hamulcowe wymienia się zawsze w komplecie, czyli wszystkie na jednej osi.
Jakie są różnice pomiędzy klockami różnych producentów?
Klocki mają prostą budowę. Składają się ze stalowej płytki nośnej oraz okładziny ciernej. W droższych produktach stosuje się bardziej trwałe okładziny cierne oraz lepiej wyciszone płytki nośne. Poza tym okładziny cierne w lepszych produktach nie niszczą też tarcz hamulcowych, a może to mieć w miejsce w tanich zamiennikach.
Jakie okładziny w klockach możemy spotkać?
- Z półmetali – są najtańsze, mogą być głośne, okładziny są produkowane z wełny stalowej, drutu, miedzi, grafitu itd.
- Azbestowe (NAO) – ze szkła, gumy, węgla, łączonego żywicą. Są ciche, ale za to szybciej się ścierają.
- Nisko metaliczne (NAO) – okładzina wyprodukowana ze związków organicznych z metalem. Są bardzo skuteczne, ale głośne.
- Ceramiczne – okładzina z włókien ceramicznych. Są ciche i bardzo skuteczne. Stosuje się je w samochodach sportowych i wyczynowych. Naturalnie ich cena jest bardzo wysoka.
Źródło: motointegrator.com
Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil, klocki hamulcowe, Porsche,