Ott Tanak i Martin Jarveoja drugi rok z rzędu ucieszyli rodaków wygrywając 9. Shell Helix Rally Estonia. Tym razem był to oficjalny event promocyjny WRC.
Trasa liczyła ok. 150 km oesowych, głównie po szutrze. Toyota Yaris WRC z nr 1 posłużyła zwycięzcom do uzyskania najlepszych czasów aż na 13 z 15 odcinków specjalnych. W efekcie liderzy Rajdowych Mistrzostw Świata wygrali imprezę z ponad minutą przewagi nad resztą stawki w nowych samochodach WRC. Udało się to mimo 10 sekund kary za spóźnienie na PKC oraz drobnej przygody z uszkodzoną oponą.
Ott Tanak: To był wspaniały weekend. Patrząc na zebrane tu tłumy… to z pewnością rajdowy naród! Wierzę, że ta impreza z zespołami fabrycznymi to dla nich wielka rzecz. Za kulisami odbyliśmy mnóstwo pracy. [W Rajdzie Finlandii] będzie ciężko startując pierwszym na drodze.
Drugą lokatę wywalczyli Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger, którzy Hyundaiem i20 Coupe WRC zdołali wygrać jeden odcinek specjalny. Czołową trójkę skompletowali Esapekka Lappi i Janne Ferm (Citroen C3 WRC). – Wspaniale było tu być i jeździć – skomentował Lappi. – Zwłaszcza dziś, gdy odkryliśmy kilka fajnych rzeczy – dodał.
20,6 sekundy do podium zabrakło Elfynowi Evansowi ze Scottem Martinem. Załoga Forda Fiesty WRC zdołała za to uzyskać najlepszy czas na kończącym sobotni etap superoesie. – To było dobre dla samej jazdy – uznał Evans. – Fajnie jest zaliczyć szybki rajd jako rozgrzewkę przed Finlandią.
Craig Breen i Paul Nagle w debiucie za kierownicą Hyundaia i20 Coupe WRC ustąpili załodze M-Sport Forda o 8,7 sekundy. – To był fajny weekend, naprawdę cieszyłem się jazdą – ocenił Breen. – Nie mogę doczekać się wskoczenia do samochodu w Finlandii, to naprawdę ekscytujące!
Radość estońskim kibicom sprawiła meta byłej gwiazdy WRC, Markko Martina. Zwycięzca 5 rund mistrzostw świata po raz pierwszy prowadził samochód WRC nowej generacji (Ford Fiesta), kończąc imprezę na 6. lokacie. Lider mistrzostw Estonii, Oliver Solberg wykorzystał Volkswagena Polo R5 do wygrania w klasie EMV2. Teemu Suninen doprowadził nowego Forda Fiestę R5 dopiero na piątym miejscu w klasie. Takamoto Katsuta miał problem z chłodzeniem nowej R5-tki z M-Sportu i odpadł na OS12.
Mikołaj Kempa i Marcin Szeja zajęli 4. miejsce w klasie EMV4. Załodze Mitsubishi Lancera Evo IX do podium zabrakło 44,7 sekundy.
Rajd Estonii 2019 – wyniki końcowe (czołówka)
1. | Tänak Ott – Järveoja M. Toyota Yaris WRC |
1:15:38.4 |
2. | Mikkelsen A. – Jæger A. Hyundai i20 Coupe WRC |
+1:03.5 +1:03.5 |
3. | Lappi Esapekka – Ferm Janne Citroën C3 WRC |
+1:27.1 +23.6 |
4. | Evans Elfyn – Martin Scott Ford Fiesta WRC |
+1:47.7 +20.6 |
5. | Breen Craig – Nagle Paul Hyundai i20 Coupe WRC |
+1:56.4 +8.7 |
6. | Märtin Markko – Kraag K. Ford Fiesta WRC |
+3:55.1 +1:58.7 |
7. | Solberg O. – Johnston A. Volkswagen Polo GTI R5 |
+4:19.4 +24.3 |
8. | Aus Rainer – Koskinen Simo Škoda Fabia R5 |
+5:47.9 +1:28.5 |
9. | Pietarinen E. – Raitanen J. Škoda Fabia R5 |
+5:49.0 +1.1 |
10. | Gorban Wałery – Larens S. Mini John Cooper Works WRC |
+6:19.0 +30.0 |