SUV-y znikną szybciej niż silniki Diesla? To może być gwóźdź do trumny

SUV-y znikną szybciej niż silniki Diesla? To może być gwóźdź do trumny

bmw_x6_m50i_2019_5k-1920×1080

Podaj dalej

Choć dziś SUV-y są najpopularniejszym rodzajem nadwozia, wkrótce ich dominacja może zacząć się sypać. Wszystko przez niebezpieczeństwo, które stwarzają.

Jeśli jakiś producent chce przetrwać na rynku, to musi wypuścić SUV-a. Po tę deskę ratunkową sięgają nawet marki, które do tej pory kojarzyły się tylko ze sportowymi samochodami. Nic dziwnego, te niby-terenówki mają już nawet 40 proc. udziału w rynku nowych aut w Europie.

Zmierzch SUV-ów?

Wydawać by się mogło, że tej tendencji nic i nikt nie jest na razie w stanie zmienić. Jednak wraz z zaostrzaniem norm emisji spalin przez Unię Europejską, mocne SUV-y z silnikami Diesla i benzynowymi zaczęły być wytykane palcami. Ze względu na swój stosunek mocy do masy często te modele nie są w stanie zejść poniżej emisji 200 g/km (gdzie norma to 95 g/km), a czasem i 300 g/km!

Porsche Macan
Porsche Macan

Dodatkowo statystyki pokazują, że kontakt pieszego z SUV-em jest dużo groźniejszy i znacznie częściej kończy się śmiercią. Tę nagonkę wzmocnił zeszłoroczny wypadek w Berlinie, w którym kierowca Porsche Macana wjechał w osoby przed przejściem dla pieszych, zabijając 4 z nich (w tym Polkę).

Co może dobić SUV-y?

Na horyzoncie pojawia się jednak kolejne wyzwanie. Chodzi o testy zderzeniowe przeprowadzane przez Euro NCAP. W nich SUV-om bardzo ciężko będzie uzyskać maksymalną liczbę gwiazdek. Wszystko przez nową próbę, w której pojazd zderza się z poruszającą się deformowalną barierą. Ma to odzwierciedlać siłę, jaka może działać na inny pojazd, który ma kolizję z SUV-em.

SUV i przejście dla pieszych
SUV-y to poważne zagrożenie dla pieszych

Oprócz tego większy rygor będzie przy ocenianiu bezpieczeństwa dla pieszych. Obecne konstrukcje SUV-ów sprawiają, że uzyskanie dobrego wyniku w tym aspekcie jest wręcz niemożliwe. Czy brak wszystkich gwiazdek Euro NCAP może zniechęcić do zakupu SUV-a? Bardzo możliwe, bowiem to pozorne poczucie bezpieczeństwa popycha wielu ludzi do wybierania tych właśnie aut.

Zweryfikuje rynek

Czy zatem będzie trzeba pogrzebać SUV-y zanim ekolodzy spalą na stosie silniki Diesla? Nie przesadzajmy. Jak to w życiu bywa, wszystko zweryfikuje rynek. Choć SUV-y będą miały pewną skazę, to wciąż kierowcy mogą po nie sięgać ze względu na własne bezpieczeństwo. Ochrona innych niestety może ich już aż tak nie obchodzić.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News