Drugie 10-lecie XXI wieku za nami i o tym, kto był w nim najlepszy mieliście okazję poczytać na przełomie grudnia i stycznia. Idąc jednak za ciosem sprawdziliśmy, kto jak na razie jest najlepszy w całym XXI wieku.
System znalezienia najlepszego
W ostatnich 20 latach zorganizowano 138 rund mistrzostw Polski. Najkrótszym sezonem był ten niedawno zakończony i trwał zaledwie 59 dni. Najdłuższa batalia odbyła się w 2008 roku. Załogi walczyły wówczas na rajdowych trasach przez 253 dni.
Czytaj też: Najlepsze klasy RSMP XXI wieku
Przez 20 lat rajdy mistrzostw Polski wygrywały auta dziesięciu marek. Na podium kibice mogli oglądać dwunastu producentów.
Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszych. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.
Miejsca 6-12
Miejsce 12 – Volkswagen
0 tytułów mistrza Polski
0 wygranych rajdów
1 miejsce na podium
Miejsce 11 – Opel
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
1 miejsce na podium
Miejsce 10 – Suzuki
0 tytułów mistrza Polski
0 wygranych rajdów
3 miejsca na podium
Miejsce 9 – Fiat/Abarth
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
4 miejsca na podium
Miejsce 8 – Seat
0 tytułów mistrza Polski
2 wygrane rajdy
6 miejsc na podium
Miejsce 7 – Hyundai
1 tytuł mistrza Polski
3 wygrane rajdy
6 miejsc na podium
Miejsce 6 – Toyota
1 tytuł mistrza Polski
4 wygrane rajdy
15 miejsc na podium
Najlepsza piątka
Miejsce 5 – Skoda
4 tytuły mistrza Polski
20 wygranych rajdów
50 miejsc na podium
Czołową piątkę rozpoczynamy od wielkich liczb. Cztery tytuły mistrzowskie, 20 wygranych rajdów i 50 miejsc na podium robią wrażenie. Skoda rozpoczęła swoje podboje w RSMP od modelu S2000, by następnie zdominować ostatnie lata klasy R5 i rozpocząć sukcesy w Rally2. Z pewnością Fabię w każdym wydaniu pamiętają rajdowi kibice w Polsce.
Miejsce 4 – Mitsubishi
1 tytuł mistrza Polski
15 wygranych rajdów
88 miejsc na podium
Mitsubishi przez wiele lat stanowiło połowę kultowego pojedynku japońskich marek w rajdach. W Polsce wywalczone w XXI wieku liczby pozwolił zdobyć czwarte miejsce w naszym rankingu. Co więcej o liczby zadbały nie tylko N-grupowe pojazdy, ale również te z grupy A. W 2003 roku korzystając m.in. z Lancera Evo VII grupy A Tomasz Czopik wywalczył mistrzostwo Polski.
Wielka trójka
Miejsce 3 – Peugeot
5 tytułów mistrza Polski
28 wygranych rajdów
77 miejsc na podium
Fani sportów motorowych w Polsce mogli poznać możliwości Peugeota już na początku wieku. 206 WRC Krzysztofa Hołowczyca cieszyło oko kibiców. Wszyscy zapewne pamiętają też kultowy Puchar Peugeota, którego zwycięzca zasilał szeregi Pugeot Polska i otrzymywał model 206 S1600. Pasmo sukcesów zaczęło się jednak wraz z nadejściem pewnego Francuza. Bryan Bouffier pokazał, że nie ma sobie równych i w 207 S2000 zdominował rywalizację. Niestety model 208 R5 nie był już tak udany i nie udało się odnotować tak spektakularnych rezultatów.
Miejsce 2 – Ford
5 tytułów mistrza Polski
28 wygranych rajdów
95 miejsc na podium
Walka o pierwsze miejsce w naszym rankingu była niezwykle zacięta, a czołowych dwóch producentów dzieliło zaledwie 2,5 punktu. Ford zaznaczył swoją obecność w XXI wieku już na początku, głównie dzięki sukcesom Janusza Kuliga. Największe triumfy świętował jednak od końca pierwszej dekady, gdy pojawiła się Fiesta S2000. Następnie została zastąpiona przez model RRC, który był pierwowzorem obecnych aut klasy R5. To właśnie Fiesta R5 odnosiła największe triumfy i gdyby nie fakt, że nie była rozwijana tak dobrze jak Fabia R5, to z pewnością Ford mógłby myśleć o pierwszym miejscu w naszym rankingu.
Miejsce 1 – Subaru
8 tytułów mistrza Polski
36 wygranych rajdów
68 miejsc na podium
Subaru to Subaru. Na tym można byłoby zakończyć podsumowanie startów tej marki. Imprezy WRC i N-grupowe maszyny Leszka Kuzaja, wszystkie modele Tomasza Kuchara, zespół Subaru Poland Rally Team, sukcesy Kajetana Kajetanowicza i na koniec model R4. To wszystko przyczyniło się do sukcesu marki w naszym rankingu. Tym bardziej szkoda, że projekt SPRT zakończył się w 2019 roku.