Ott Tanak i Martin Jarveoja, którzy już wczoraj zapewnili sobie fotel lidera w Arktycznym Rajdzie Finlandii, utrzymują prowadzenie mimo błędu na jednym z sobotnich oesów.
Triplet Hyundaia na Mustalampi
Ponad 24-kilometrowa próba potencjalnie jest najwolniejszym odcinkiem rajdu, choć to niewiele znaczy na tak szybkich trasach. Po technicznym starcie pojawiły się szybkie partie. Leśne drogi prowadzą na zamarznięte bagno. Do mety wiedzie mieszanka szybkich i krętych fragmentów. Oes pod względem wyzwań wymagał wszystkiego od załóg.
Dzień najlepiej rozpoczął Ott Tanak, który na ponad 24-kilometrowym oesie Mustalampi był o sekundę lepszy od Thierry’ego Neuville’a. Oesowy triplet dla Hyundaia zapewnił Oliver Solberg (+4,6), za którym sklasyfikowano Kallego Rovanperę (+5,7), Craiga Breena (+7,4) i Sebastiena Ogiera (+7,5). Po wypadnięciu z trasy w śnieżnej zaspie utknął Lorenzo Bertelli w Fieście WRC.
Po odcinku czołową piątkę rajdu tworzyli Tanak, Breen (+23,6), Rovanpera (+26,1), Neuville (+30,8) i Evans (+43,3).
Mówili po Mustalampi 1
Ott Tanak: – Atakowałem dość mocno i uderzałem w bandy. Jest ciężko. Lód czasami jest w linii, a przyczepność często się zmienia.
Thierry Neuville: – To był dobry odcinek, ale nie rozumiem, co się stało. Wprowadziliśmy kilka zmian w interkomie, ale nie działa. Źle słyszałem niektóre słowa i wahałem się.
Oliver Solberg: – To niesamowite. Czułem się nieźle, ale na początku nie mogłem znaleźć rytmu. Było trudno i wąsko. Gdy znalazłem rytm było dobrze.
Kalle Rovanpera: – Nie było dobrze. Zmieniliśmy ustawienia i nie jest lepiej. Walczę z balansem. Pojawia się sporo podsterowności i nie mogę jechać tempem, którym chcę.
Craig Breen: – Popełniłem wiele błędów. Wpadłem w kilka zasp i powinienem w nich utknąć. Spodziewałem się lepszej przyczepności. Starałem się zrobić, co w mojej mocy, ale to za mało.
Sebastien Ogier: – Próbowałem jechać tak szybko jak potrafię. Nie było łatwo i zobaczymy, jakie będą pozostałe czasy. Na pewno jest ślisko.
Mustalampi 1 – Wyniki na odcinku
Triplet Toyoty na Kaihuavaari
Blisko 20-kilometrowy odcinek Kaihuavaara to najkrótszy oes rajdu, ale nadrabia za to prędkościami. Wąska droga biegnąca przez szczyty nie pozostawiała miejsca na błędy. Ci, którzy przetrwali zostali nagrodzeni szeroką partią prowadzącą do mety. To jedyny moment, gdzie można było odetchnąć.
Po triplecie Hyundaia takim samym wynikiem odpowiedziała Toyota. Trójkę utworzyli Elfyn Evans, Kalle Rovanpera (+1,2) oraz Sebastien Ogier (+1,9). Czwarty był Thierry Neuville (+4,5), a piąty Craig Breen (+4,9). Czołową szóstkę zamknął Oliver Solberg (+5,0). Prowadzący w rajdzie Ott Tanak niemal został na trasie po tym, gdy za szybko pokonał jeden z zakrętów i wpadł w śnieżną bandę. Estończyk stracił 6,1 sekundy.
Po oesie Tanak miał za sobą Rovanperę (+21,2), który wyprzedził Breena (+22,4). Kolejne miejsca zajmowali Neuville (+29,2), Evans (+37,2), Katsuta (+46,6), Solberg (+49,4) i Ogier (+53,1).
Mówili po Kaihuavaara 1
Elfyn Evans: – To szybki odcinek. W niektórych miejscach mogłem być lepszy. Jednak, gdy jest tak szybko najpierw musisz upewnić się, że masz prawidłowe notatki. Wszystko jest w porządku.
Kalle Rovanpera: – Tak wiele sekund mogłem zyskać na tym oesie, ale nie byłem w stanie. Nie czuję samochodu. Nie robi to, czego bym chciał. W wielu miejscach tracę linię. Musimy zobaczyć, co da się zrobić.
Sebastien Ogier: – Byłem na limicie. Jestem zadowolony z tego odcinka. Zobaczymy, czy czas będzie dobry.
Thierry Neuville: – Mamy pewne problemy. Pracujemy nad tym, ale nie jest łatwo. Muszę być bardzo skoncentrowany. To nie jest nasz oes.
Craig Breen: – Wydawało mi się, że pojechałem dobry oes. Próbowałem być spokojny w kilku miejscach Niewiele więcej mogłem zrobić.
Oliver Solberg: – To była straszna jazda. Nie czułem się pewnie na bardzo szybkich partiach. Byłem zbyt ostrożny. Uczę się i z tego jestem zadowolony.
Ott Tanak: – Nie mogłem włączyć wycieraczek i nic nie widziałem. Dobrze, że wyjechałem.
Kaihuavaara 1 – Wyniki na odcinku
0,1 sekundy na Siikakamie
Blisko 28-kilometrowa próba jest skróconą wersją odcinka znanego z właściwego Rajdu Arktycznego. Wąskie leśne ścieżki z kuszącymi szybkimi zakrętami zachęcają do ataku, ale gdzieniegdzie czyhają wolniejsze partie, które musiały być uwzględnione w opisie. W połowie odcinka była bardzo szybka partia, która wraz ze zbliżaniem się do mety przekształca się w bardziej kręte fragmenty.
Najszybszy był Ott Tanak, który o zaledwie 0,1 sekundy pokonał Elfyna Evansa. Trzecim czasem popisał się Sebastien Ogier (+1,1), a czwartym Oliver Solberg (+1,9). Drugą czwórkę utworzyli Kalle Rovanpera (+2,4), Thierry Neuville (+5,5), Takamoto Katsuta (+5,8) oraz Craig Breen (+6,5). Fin dwukrotnie mocno uderzył tyłem Yarisa w śnieżną bandę.
Po pętli Tanak ma 23,6 sekundy zapasu nad Rovanperą. Fin bardziej musi oglądać się za siebie, gdzie znajdują się Breen (+28,9), Neuville (+34,7) i Evans (+37,3). W walce o szóste miejsce na razie prowadzi Solberg (+51,3). Debiutant w WRC ma za sobą Katsutę (+52,4) i Ogiera (+54,2).
Mówili po Siikakama 1
Ott Tanak: – Dokonaliśmy pewnych zmian i samochód lepiej się prowadził, Trudno znaleźć pewność siebie. Jeśli znasz oes to jest to jedna z najlepszych prób.
Elfyn Evans: – To bardzo szybki i trudny oes. Czasami czułem, że jadę zbyt wolno, a czasami za szybko. Niektóre partie pokonałem za dużym poślizgiem, ale przynajmniej byłem w stanie utrzymać prędkość.
Sebastien Ogier: – Jest lepiej niż wczoraj. Jednak trudno będzie odrobić wczorajsze straty. Było w porządku. Jest trochę śniegu na drodze.
Oliver Solberg: – To był właściwy odcinek. To najlepsza dzisiejsza próba. W wielu miejscach mocno atakowałem, ale potem byłem zbyt ostrożny. Czas nie jest zły, więc jestem szczęśliwy.
Kalle Rovanpera: – Na szczęście udało nam się jechać dalej. Z jakiegoś powodu było naprawdę ślisko. Musimy to poprawić.
Thierry Neuville: – Starałem się jasno zrozumieć notatki. Byłem skoncentrowany i wykonywałem swoją pracę. Rankiem zrobiliśmy, co mogliśmy.
Takamoto Katsuta: – To był dość podstępny oes. Nie podobała mi się moja jazda. Postaram się poprawić po zmroku. W wielu zakrętach nie miałem pewności.