Koło dwumasowe - jak o nie dbać, aby służyło dłużej?

Koło dwumasowe - jak o nie dbać, aby służyło dłużej?

koło dwumasowe

Podaj dalej

Koło dwumasowe. Jego wymiana nie należy do najtańszych zabiegów. Jest skomplikowana i z reguły zleca się ją wyspecjalizowanym warsztatom. Jest jednak szereg zasad, które warto stosować aby tzw. dwumasa mogła pożyć w samochodzie dłużej i nie traciła na swojej sprawności.

Jeżeli koło dwumasowe ma nie ulegać awariom, powinno pracować w odpowiednich warunkach.

Odpowiednie warunki pracy

  • dostosowanie dwumasy do mocy silnika – jeżeli moc silnika przewyższa parametry koła dwumasowego, to ostatnie prawdopodobnie nie wytrzyma obciążenia. Dlatego też należy zawsze sprawdzać, jakie koła dwumasowe zaleca stosować producent pojazdu
  • ograniczenie drgań silnika – koło dwumasowe przejmuje drgania silnika, dlatego im są one silniejsze, tym szybsze zużycie dwumasy. Należy zatem maksymalnie ograniczyć drgania silnika, np. poprzez wymianę podtrzymujących go poduszek. Warto również przypatrzeć się spalaniu paliwa. Niewskazane okazuje się również gwałtowne uruchamianie pojazdu.

Prawidłowa technika jazdy

Nawet jeżeli jednostka napędowa generuje niewielkie drgania, a koło dwumasowe jest do niej doskonale dostosowane, nie gwarantuje to długiej sprawności tego ostatniego. Niezwykle istotny jest bowiem sposób użytkowania pojazdu, czyli po prostu właściwa technika jazdy. W tej kwestii najważniejsze są:

  • płynne ruszanie – w efekcie gwałtownego puszczaniu sprzęgła i dodania dużej ilości gazu dochodzi do nagłego wzrostu momentu obrotowego, co stanowi ogromne obciążenie dla koła dwumasowego przenoszącego moment obrotowy
  • sprawna zmiana biegów – gwałtowna zmiana biegów jest niedopuszczalna, jednak nie można też przerzucać ich zbyt wolno, gdyż prowadzi to do spadku obrotów silnika. W konsekwencji koło dwumasowe zmuszone jest przyjąć siłę z dwóch kierunków w bardzo krótkim odstępie czasowym
  • unikanie hamowania silnikiem – im częściej korzysta się z jakiegoś podzespołu, tym szybciej się on zużywa. Koło dwumasowe natomiast nie musi w ogóle brać udziału w hamowaniu, o ile nie hamuje się silnikiem
  • delikatne wciskanie pedału gazu – rzecz w tym, aby sprężyna odpowiedzialna za tłumienie drgań miała czas na płynne napięcie
  • unikanie częstego zapalania i gaszenia silnika – jak już zauważono, im częściej używa się danego podzespołu, tym szybciej przestaje on być zdatny do użytku. Koło dwumasowe bierze udział w zapalaniu silnika, dlatego im rzadziej do niego dochodzi, tym lepiej. Tym samym podczas jazdy w korku, czy w ogóle po mieście, gdy obroty silnika często spadają, warto wyłączyć system Start-Stop

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News