Po kilku latach próśb kibiców i starań organizatorów Barbórki Cieszyńskiej w końcu udało się przekonać władze Cieszyna do wyrażenia zgody na zorganizowanie prologu. Poprzednia edycja pokazała, że zamknięcie centrum miasta jest zbyt problematyczne więc tym razem padło na klimatyczny teren Browaru Zamkowego i sąsiadujące z nim ulice.
Bardzo nas cieszy fakt, że doczekaliśmy się czasów, kiedy Barbórka Cieszyńska rozpocznie się nie tylko honorowym starem, ale również prologiem. Możemy się tylko domyślać ile czasu i nerwów kosztowało to organizatora, dlatego należy mu się uznanie i podziękowania. Myślę, że zarówno ze strony kibiców, jak i kierowców. Przejdźmy jednak do szczegółów związanych z rajdem.
Rozpoczęcie 44. edycji Cieszyńskiej Barbórki zaplanowano na godzinę 19:20 na zamku, na którym w czasach Piastów panował Przemysław I Noszak – uznawany za najwybitniejszego władcę księstwa cieszyńskiego. Właśnie od księcia cieszyńskiego swoją nazwę wzięły cenione piwo produkowane w Browarze Zamkowym w Cieszynie, a także pierwszy odcinek specjalny tegorocznej „Cieszynki”, do którego zawodnicy ruszą już kilka minut po ceremonii startu. Automobilklub Cieszyński przygotował trasę prologu tak, by była atrakcyjna dla kibiców i jednocześnie jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców miasta. Z jednego z punktów kibica, zlokalizowanego przy ulicy Dojazdowej, będzie można zobaczyć zarówno zjazd serpentynami z terenu zamku i browaru, a także widowiskowe ewolucje wokół beczek na pobliskim parkingu.
To jednak nie wszystkie istotne informacje, które powinniśmy znać. Z komunikatu dowiadujemy się również, że organizatorzy przygotowali dwa odcinki specjalne, które będą pokonywane trzykrotnie. Trasy znajdują się na terenie Ustronia oraz w miejscowościach Kiczyce i Pierściec.
Wszystkiego mieć nie można
Przypomnijmy, że podobnie, jak w ubiegłym roku, zawodnikom rywalizującym w ramach rajdu okręgowego będą towarzyszyć koledzy bez licencji, jadący w formule SKJS. Pokonają oni te same odcinki, co RO, ale skrócone o połowę (regulamin SKJS ogranicza długość odcinka do 4 km).
Dla kierowców i pilotów bez licencji przygotowano Super KJS, czyli zawody, w ramach których do pokonania będą skrócone o połowę warianty oesów Renault Wektor oraz VAG-Expert.
Niestety z tego zapisu możemy wywnioskować, że amatorzy nie pojawią się na trasie prologu, a szkoda. Kierując się ubiegłorocznym doświadczeniem, pozostaje jeszcze zadać pytanie, czy kierowcy bez licencji zostaną wpuszczeni na start honorowy? W poprzedniej edycji pierwotnie start był przewidziany wyłącznie dla licencjonowanych zawodników. Po wielu prośbach kierowców Automobilklub Cieszyński zdecydował wówczas, że amatorzy również pokażą się na cieszyńskim rynku.
Harmonogram 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka
Piątek, 23 listopada:
19:15 – ceremonia startu (Zamek w Cieszynie)
19:30 – OS 1: Noszak (1,3 km)
Sobota, 24 listopada:
7:35 – serwis A: 15 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)
8:08 – OS 2: Renault Wektor (7 km)
8:39 – OS 3: VAG-Expert (7,82 km)
9:59 – serwis B: 30 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)
10:47 – OS 4: Renault Wektor (7 km)
11:18 – OS 5: VAG-Expert (7,82 km)
12:48 – serwis B: 30 min. (Ustroń, parking Kolei Linowej Czantoria)
13:26 – OS 6: Renault Wektor (7 km)
13:57 – OS 7: VAG-Expert (7,82 km)
15:20 – ceremonia mety (Rynek, Cieszyn)