Trzeba przyznać, że dzieciństwo (jeżeli tak można określić okres w życiu 17-latka) Olivera Solberga różni się od tego, jakiego doświadczają jego rówieśnicy. Zwłaszcza ci, którzy marzą o karierze w sportach motorowych.
Już sam fakt, że tata jest rajdowym (2003) i rallycrossowym (2014-2015) mistrzem świata daje spory handicap. Syn z pewnością sporo wyniósł od ojca jak prowadzić rallycrossowego supercara, czy samochód rajdowy na śniegu i szutrze. Jednak w przypadku nauki jazdy po asfalcie, Petter Solberg poprosił o pomoc starego znajomego z czasów WRC, mającego 9 tytułów mistrza świata.
We wrześniu 2018 r. testy zorganizował zespół Sebastien Loeb Racing, podstawiając ze swojej floty Peugeota 208 R2. Kilka dni temu Oliver Solberg pochwalił się filmem z tych wyjątkowych testów w Alzacji. Nie pokazano na nich co prawda jego dachowania, ale słychać w nich kilka cennych wskazówek od arcymistrza WRC. Z nich powinien skorzystać każdy, kto poszukuje wiedzy, jak urwać ułamki sekund w jeździe na asfalcie.
W materiale pada kilka pouczających dialogów. Francuz udziela paru cennych rad dotyczących pokonywania zakrętów, w których trzeba zwolnić.
Sebastien Loeb: Dobrze jest hamować późno i w jednym momencie. Dość agresywnie na uderzeniu [pedału hamulca] i potem degresywnie [płynnie odpuszczać] do wierzchołka [zakrętu]. Jednak nie bądź zbyt szybki w połowie zakrętu, aby móc wcześnie być na pedale gazu.
Oliver Solberg: To jest to, co teraz poczułem. Hamuję trochę za późno i spóźniam nieco wyjście [z zakrętu], zwłaszcza na wzniesieniach.
Jedną z kluczowych kwestii w osiąganiu limitów jest wyczucie balansu samochodu, przede wszystkim hamulców. Alzatczyk zwrócił uwagę na to, że rozkład siły hamowania musi być tak zestrojony, aby przy najszym stylu jazdy nie blokować kół na prostych hamowaniach.
Sebastien Loeb: To normalne, że czasami zablokujesz wewnętrzne koło na końcu hamowania, ale na prostej tak być nie powinno.
Oliver Solberg: Tak, myślę, że jest za dużo [balansu] na tyle.
9-krotny mistrz WRC podczas analizy telemetrii zauważył, że stosowanie się do wskazówek pozwoliło młodemu Norwegowi na znacznie wcześniejsze przyspieszanie.
Sebastien Loeb: Teraz było znacznie lepiej. Już wcześniej byłeś bardzo blisko limitu, a teraz o sekundę wcześniej wciskałeś gaz.
Na końcu materiału 17-letni Solberg wypowiada istotne wnioski z lekcji, zwracając uwagę na jeden problem. Loeb kwituje to w żartobliwy sposób.
Oliver Solberg: Zatem puścić gaz, hamulec, płynnie i gaz. Jednak z otwartą przepustnicą, głęboko na wyjściu miałem podsterowność.
Sebastien Loeb: Ale tak może być w ośce. Ma tak dużo mocy! (śmiech)