Zakaz Diesla w Polsce! Te samochody nie wjadą do miast już w 2021 roku [LISTA]

Zakaz Diesla w Polsce! Te samochody nie wjadą do miast już w 2021 roku [LISTA]

diesel sprzedaz samochodu

Podaj dalej

Ministerstwo Klimatu i Środowiska od dłuższego czasu pracuje już nad zakazem wjazdów samochodów z silnikami typu Diesel do centrów miast. Wczoraj, 26 stycznia dowiedzieliśmy się, że samorządy nie wykazały żadnego sprzeciwu. Pomysł ten samorządy będą wdrażać już od 2021 roku. Zakazem mają być objęte miasta powyżej 100 000 mieszkańców.

Diesel i benzyna nie dla polskich miast

diesel stop emisja

Rząd poinformował, jak dokładnie ma wyglądać zakaz wjazdu dla silników typu Diesel do centrów miast. Ośrodki liczące ponad 100 000 mieszkańców będą musiały wyznaczyć strefę czystego transportu [LISTA MIAST]. 

Nie wszystkie samochody zostaną jednak zakazane od razu. Docelowo w strefach czystego transportu będą mogły poruszać się tylko samochody elektryczne, wodorowe, lub napędzane autogazem LPG. 

Zakaz będzie wdrażany jednak stopniowo. Od 2021 do 2025 roku, najstarszymi samochodami, które będą mogły poruszać się w strefach, będą te z homologacją EURO 4. Chodzi więc o samochody wyprodukowane przed 2005 rokiem. Przykładowe samochody, którymi nie wjedziemy do strefy:

  • Fiat Stilo
  • BMW E36
  • Hyundai Santa Fe
  • Toyota Avensis II
  • Seat Toledo
  • Mercedes-Benz Klasa A
  • Volkswagen Golf Mk4
  • BMW E46
  • Renault Scenic 
  • Volvo S60

Normy emisji spalin – wyjaśniamy

diesel

Norma emisji spalin Euro 4 dopuszczała do użytku samochody emitujące maksymalnie 1 g CO2/km dla benzyniaków i 0,5 g CO2/km dla silników typu Diesel. 

Od 2026 do 2030 roku kolejnymi samochodami, które zostaną wyłączone będą te z homologacją Euro 5 (wyprodukowane przed 2011 rokiem). Natomiast w latach 2031-2035 – Euro 6 (wyprodukowane przed 2015 rokiem). 

Nowe przepisy zmuszą samorządy do wprowadzenia stref czystego transportu, a na ten moment żaden z samorządów większych miast nie zgłosił sprzeciwu wobec rządowych planów. Na tę chwilę ustawa o elektromobilności określa, że miasta „mogą” wprowadzić taką strefę. Rozumiemy jednak, że ministerstwo będzie dążyło w kolejnych etapach do tego, aby nałożyć na samorządy obowiązek. Z całą pewnością część samorządów, skoro nie wyraziła sprzeciwu, wprowadzi zakaz „na własną rękę”.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News