Strefy czystego transportu jeszcze do wczoraj wydawały się być czymś w rodzaju obiecanki cacanki. Wszyscy wiedzieliśmy, że kiedyś ten moment nadjedzie, jednak nikt tak naprawdę nie przykładał do tego większej wagi. Okazuje się, że zakaz wjazdu dla silników typu Diesel do największych polskich miast pojawi się wcześniej, niż się spodziewaliśmy. Dzisiejsze wiadomości prosto z Ministerstwa Klimatu i Środowiska będą dla wielu kierowców szokiem.
Diesel i benzyna nie wjadą do tych miast
Polskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje już od dłuższego czasu nad zakazem wjazdu silników typu Diesel do centrów miast. Takie strefy stosowane są już w wielu krajach w Europie, a w Polsce pierwsza z nich pojawiła się testowo w Krakowie. Nie przetrwała jednak ona próby czasu, a dziś nawet urzędnicy nie bardzo wiedzą, kto może, a kto nie może do niej wjeżdżać.
Taka sytuacja nie będzie jednak trwała wiecznie, a Ministerstwo pracuje już nad regulacjami w tej kwestii. Znalazły się one w projekcie noweli ustawy o elektromobilności, będącej w fazie konsultacji. Ministerstwo Klimatu i Środowiska już od tego roku chce wprowadzać pierwsze zakazy wjazdu.
KIEROWCO! TE SAMOCHODY NIE WJADĄ DO MIAST JUŻ W 2021 ROKU [LISTA]
Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska poinformowało dziś, jak dokładnie ma wyglądać zakaz wjazdu dla silników typu Diesel. Miasta liczące ponad 100 000 mieszkańców będą musiały wyznaczyć strefę czystego transportu.
Tylko elektryki, wodorowe i…
Miasta powyżej 100 000 mieszkańców: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Radom, Toruń, Sosnowiec, Kielce, Rzeszów, Gliwice, Zabrze, Olsztyn, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Płock, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin
Docelowo w tych strefach poruszać się będą mogli tylko kierowcy samochodów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem ziemnym. Samochody napędzane gazem LPG i autobusy zeroemisyjny zostały dodane do listy w najnowszej nowelizacji.
Ministerstwo przewiduje jednak pewne ustępstwa od tych reguł. W latach 2021-2025 w strefach czystego transportu będą mogły poruszać się samochody spełniające normę Euro 4. W kolejnych czterech latach, a więc do 2030, najstarszym dopuszczonym Dieslem i benzyną będzie Euro 5, a z kolei w latach 2031-2035 – Euro 6. Jeśli więc masz starszy Diesel z normą poniżej Euro 4, nie wjedziesz do strefy już w tym roku.
KIEROWCO! TE SAMOCHODY NIE WJADĄ DO MIAST JUŻ W 2021 ROKU [LISTA]
Nie dla Diesla
Nowe przepisy zmuszą samorządy do wprowadzenia stref czystego transportu, a na ten moment żaden z samorządów większych miast nie zgłosił sprzeciwu wobec rządowych planów. Na tę chwilę ustawa o elektromobilności określa, że miasta „mogą” wprowadzić taką strefę. Rozumiemy jednak, że ministerstwo będzie dążyły w kolejnych etapach do tego, aby nałożyć na samorządy obowiązek.