Analitycy i eksperci zauważają, że to paliwo może uratować silniki benzynowe i typu Diesel. W ostatnim czasie wiodący producenci etanolu zanotowali duży wzrost globalnego wykorzystania biopaliwa. Ma ono duży potencjał do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w czasie, w którym świat powoli przechodzi na samochody całkowicie elektryczne.
Diesel i benzyna – zostaną jednak na dłużej?
Stany Zjednoczone i Brazylia to dwaj wiodący producenci etanolu. Jednakże, widzą oni potencjał dużego wzrostu globalnego wykorzystania biopaliwa jako sposobu na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Brian Healy, dyrektor ds. rozwoju rynku etanolu: – Jest wiele nadziei na redukcję emisji związanych z pojazdami elektrycznymi. Ale obecna flota samochodów benzynowych i typu Diesel będzie nadal dostępna przez długi czas.
Eksperci dodają, że mieszanie biopaliw w samochodach z silnikami benzynowymi i typu Diesel to najszybszy i najprostszy sposób na poprawę jakości powietrza. Healy dodał, że kraje powinny przyspieszyć wdrażanie planów mieszania etanolu z benzyną.
Biopaliwo na ratunek
Kilka krajów i regionów na całym świecie dyskutuje i wyznacza cele zwiększając wykorzystanie biopaliw. Takie trendy można zaobserwować już w Chinach, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Indiach, Meksyku, Wietnamie, RPA, czy Australii.
Analitycy dostrzegają niechęć niektórych krajów do polegania na odnawialnych źródłach energii, jeśli te nie są w stanie ich wyprodukować. Taka sytuacja ma miejsce m. in. w Chinach, które odłożyły swój cel w zakresie krajowej polityki dotyczącej mieszania E10. Ale to dałoby się obejść.
Lara Bacellar, menedżer ds. handlu w brazylijskim Copersucar, jednym z największych na świecie sprzedawców etanolu powiedziała, że gdyby wszystkie wymagania i zasady dotyczące mieszania etanolu z paliwem zostały spełnione, popyt na to paliwo mógłby wzrosnąć nawet o 55 miliardów litrów rocznie.
Dostępny i tani
– Działania te zmierzałyby w kierunku spełnienia porozumienia klimatycznego z Paryża przy użyciu produktu, który skutecznie ogranicza emisje i jest dostępny – powiedziała.
Eksperci uważają mieszanie etanolu z benzyną za szczególnie mądrą strategię ograniczania zanieczyszczeń w gospodarkach wschodzących. Tam rewolucja i wprowadzanie na rynek samochodów elektrycznych zajmuje znacznie więcej czasu. Dzieje się tak ze względu na konieczność dużych inwestycji w infrastrukturę ładowania. Jednakże, biopaliwo mogłoby skutecznie zastąpić samochody elektryczne.