To już się dzieje! Prędkość maksymalna na autostradach zostanie zmniejszona do 80 km/h?

To już się dzieje! Prędkość maksymalna na autostradach zostanie zmniejszona do 80 km/h?

prędkość maksymalna autostrada-a1-przyowice-czestochowa-2

Podaj dalej

Ograniczenie prędkości na autostradach do 80 km/h? Brzmi jak smutny żart, ale może być w tym coś więcej, niż tylko czcze gadanie ekoświrów. Europejska Agencja Środowiska zauważa, że ograniczenie prędkości do 80 km/h mogłoby obniżyć emisję CO2 o 30 procent. 

Maksymalna prędkość 80 km/h?

autostrada

Raport Europejskiej Agencji Środowiska pokazuje, że spowolnienie kierowców do 110 km/h może zmniejszyć zużycie paliwa o 12-18%, natomiast przy ograniczeniu do 80 km/h emisja CO2 zmniejszyłaby się o 30 procent. Zmniejszyłby się również wskaźnik wypadków i nastąpiłby wymierny spadek zmęczenia kierowców. 

W Republice Irlandii przeprowadzono nawet sondę wśród 1008 osób. Grupa ta była określona ze względu na płeć, wiek, klasę społeczną i region. Ludzie otrzymali pytanie, czy byliby skłonni poprzeć ustawę zmniejszającą prędkość maksymalną do 80 km/h. Zaskakujące 43% ankietowanych poparło tę propozycję. 

Jane Jackson, koordynatorka kampanii 80 Max: – Palenie papierosów jest o wiele bardziej uzależniające niż prędkość, a jednak wielu z nas udało się porzucić ten nawyk. Stawka dla nas wszystkich jest znacznie wyższa, jeśli nie uda nam się przejść na gospodarkę o bardzo niskim zużyciu węgla do 2030 roku.

Autostrada A1 Pyrzowice Częstochowa
fot. Paweł Klarecki/GDDKiA

To już się dzieje

16 marca holenderski rząd zmniejszył prędkość maksymalną na autostradach krajowych do 100 km/h. Podczas gdy Luksemburg zmniejszył maksymalną prędkość ze 130 do 90 km/h. Obie zmiany przebiegły gładko, bez dodatkowych utrudnień i przy ogólnej akceptacji społeczeństwa. 

Wdrożenie tej inicjatywy w każdym kraju ma zmniejszyć emisję CO2 o 2 miliony ton rocznie. 

Ograniczenie prędkości wydaje się być lepszym rozwiązaniem niż nakładanie na kierowców kolejnych podatków paliwowych. Środki te nieuchronnie spowodowałyby wydłużenie czasu podróży, frustrację, a być może nawet straty ekonomiczne. Duże przedsiębiorstwa z pewnością stałyby się mniej produktywne lub wydajne. 

Szeryf w starym Passacie już zbierał się do blokowania lewego pasa. Wystarczyło go tylko trochę nastraszyć

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News