PILNE! Masz samochód z silnikiem typu Diesel? Czekają cię spore utrudnienia w nadchodzących dniach

PILNE! Masz samochód z silnikiem typu Diesel? Czekają cię spore utrudnienia w nadchodzących dniach

silnik diesel AdBlue

Podaj dalej

Niewielu kierowców posiadających samochód z silnikiem typu Diesel zdaje sobie z tego sprawę. Nadchodzące dni będą jednak naznaczone trudnościami dla użytkowników tego typu jednostek. Większość nowoczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wyposażone jest w katalizator i dodatkowy system redukujący szkodliwe tlenki azotu ze spalin. Popularny AdBlue może przysporzyć ci w nadchodzących dniach sporo problemów. Jak sobie z nim radzić i jak zadbać o to, by nasz silnik odpalił w każdych warunkach?

Zima, zima zła

diesel odpalanie samochodu

Prognozy pogody są bezlitosne. Mowa o temperaturach sięgających nawet -30°C i choć wydaje się to mało prawdopodobne, to mróz rzędu -10°C już może okazać się zabójczy dla twojego silnika typu Diesel. Czym dokładnie jest AdBlue i dlaczego jest zmorą kierowców w zimie?

Emisja tlenków azotu to jeden z największych problemów producentów, którzy nękani przez Unię Europejską robią co mogą, aby ją zredukować. Jednym z takich rozwiązać jest system AdBlue. To nic innego jak roztwór mocznika rozpuszczony w wodzie zmineralizowanej. 

W procesie AdBlue wykorzystuje się amoniak, który produkowany jest przez nasz Diesel z mocznika. W osobnym zbiorniku znajduje się ciecz wodna, która wtryskiwana jest do strumienia spalin w odmierzonych ilościach, uwalniając amoniak. Gdy roztwór ten dostanie się do katalizatora, dojdzie do reakcji z tlenkami azotu. Efektem tego wiązania jest para wodna i azot, bez tworzenia niepożądanych produktów ubocznych. 

Zadbaj o AdBlue i DPF

Płyn AdBlue należy regularnie uzupełniać. Przede wszystkim dlatego, że jeśli zużyjemy go w całości, a zbiornik pozostanie pusty, nie odpalimy silnika. Jak wygląda zużycie tego płynu? Można przyjąć, że wynosi ono od 1 do 5% zużycia oleju napędowego. 

To jednak najmniejszy problem. W nadchodzących dniach naznaczonych minusowymi temperaturami, AdBlue może przysporzyć sporo problemów. Płyn ten bowiem krystalizuje w temperaturach niższych niż 11,5 °C.

„Wyścig” na ulicach Warszawy zakończony potężnym dzwonem. Tytuł dzbana roku 2021 przyznany rekordowo szybko [WIDEO]

Diesel nie odpala – co robić? 

diesel-renault-dci

Zamarznięty roztwór mocznika spowoduje zatkanie przewodów, pompy i zaworów. Jeśli AdBlue zamarznie, nie przeszkodzi jednak w uruchomieniu pojazdu. Roztwór mocznika powinien szybko rozmrozić się po uruchomieniu pojazdu. 

Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z 32,5% roztworu AdBlue w miesiącach zimowych. Przy takim stężeniu zarówno mocznik, jak i woda znajdująca się w roztworze, będą zamarzać z taką samą szybkością. To da nam pewność, że podczas rozmrażania płyn nie zostanie rozcieńczony ani nadmiernie stężony. 

KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News