Pierwsze dwadzieścia lat XXI wieku już za nami. W tym czasie przez RSMP przewinęły się setki zawodników. Kto jednak był najlepszy?
System znalezienia najlepszego
Zacznijmy jednak od początku. W ostatnich dwudziestu latach zorganizowano 138 rund mistrzostw Polski. Najkrótszym sezonem był ten niedawno zakończony i trwał zaledwie 59 dni. Najdłuższa batalia odbyła się w 2008 roku, gdy zawodnicy walczyli 253 dni. Na listach triumfatorów pojawiło się 24 kierowców i 34 pilotów. Na podium stawało 44 kierowców i 56 pilotów.
Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszego zawodnika. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.
Miejsca 7-10
Miejsce 10 – Łukasz Habaj
1 tytuł mistrza Polski
7 wygranych rajdów
18 miejsc na podium
Gdy Łukasz Habaj w 2015 roku wywalczył tytuł mistrza Polski jego największym rywalem był Bryan Bouffier, który lata dominacji w RSMP miał już za sobą, ale z pewnością nic nie stracił ze swojego tempa. Biznesmen z Mikołowa, podobnie jak przed laty Michał Sołowow pokazywał, że jeśli firma jest dobrze poukładana i zarządza sama sobą, to jest w stanie walczyć o najlepsze wyniki. Również lata spędzone w mistrzostwach Europy pokazały, że potencjał był ogromny. Mam nadzieję, że zobaczymy go jeszcze na oesach. A wszystko zaczęło się już w 2005 roku od Pucharu Peugeota 206, który zdobył rok później wygrywając sześć rajdów w których wystartował.
Miejsce 9 – Robert Hundla
1 tytuł mistrza Polski
8 wygranych rajdów
16 miejsc na podium
230 startów w rajdowym CV, 100 występów w RSMP, tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej. Te liczby mówią same za siebie. Co więcej jest to jeden z nielicznych zawodników, który pamięta rajdy z XX wieku! Hundla zadebiutował na prawym fotelu w 2000 roku. Musiał pojawić się na tej liście.
Miejsce 8 – Tomasz Kuchar
0 tytułów mistrza Polski
3 wygrane rajdy
33 miejsca na podium
Wrocławianina zna niemal każdy kibiców rajdów w Polsce. Gdy w 2001 roku wygrał Rajd Karkonoski zapowiadało się, że w Polsce pojawił się kierowca zdolny do walczenia z najlepszymi. Świadczy również o tym angaż do fabrycznej ekipy Hyundaia, która jednak wtedy organizacyjnie z całą pewnością nawet nie przypominała obecnego zespołu. W Polsce wielokrotnie walczył o tytuł mistrza Polski, którego ostatecznie nie udało się zdobyć. Przez lata kariery Kuchar trafiał na dominatorów, których dzielnie próbował pokonać i wielokrotnie był „tym drugim”. Może gdyby teraz wrócił wywalczyłby upragniony tytuł?
Miejsce 7 – Maciej Szczepaniak
3 tytuły mistrza Polski
10 wygranych rajdów
18 miejsc na podium
Na początku wieku nasz eksportowy pilot startował z Tomaszem Kucharem, ale największe sukcesy odnosił pilotując Leszka Kuzaja w drugiej połowie pierwszego dziesięciolecia XXI wieku. Wywalczone tytuły i wygrane rajdy z pewnością pozostaną w pamięci równie mocno, co wypadki na Rajdach Elmot i Rzeszowskim. Co ciekawe na trasach RSMP poza debiutem na prawym fotelu z Adrianem Sipkiem startował tylko z trzema kierowcami: wspomnianymi Kucharem i Kuzajem oraz Michałem Kościuszko.
Miejsce 4-6
Miejsce 6 – Grzegorz Grzyb
2 tytuły mistrza Polski
11 wygranych rajdów
35 miejsc na podium
Wrocławsko-rzeszowskiemu kierowcy można tylko kibicować albo życzyć pecha. W jego przypadku nie ma półśrodków, co pokazują też jego dokonania. Co więcej jeden z najbardziej doświadczonych kierowców w Polsce miał okazję jeździć niemal każdym samochodem rajdowym, jaki pojawił się u nas. 290 oficjalnych startów, 12 w imprezach pokazowych i dwa razy jako samochód funkcyjny oznaczają, że jest jednym z najbardziej doświadczonych zawodników w Polsce. Grzyb jako jeden z wielu kierowców pokolenia przełomu wieków przeszedł całą „drabinkę RSMP”. Rozpoczynał od Fiata Cinquecento i Seicento, następnie przyszły pucharowe Peugeoty 106 i 206, by od 2003 roku zostać czołowym kierowcą w Polsce.
Miejsce 5 – Xavier Panseri
3 tytuły mistrza Polski
19 wygranych rajdów
26 miejsc na podium
Francuski pilot, który zadomowił się w Polsce sukcesy odnosił na prawym fotelu rajdówki Bryana Bouffiera. Duet przez lata deklasował rywali w mistrzostwach Polski. Nie ma jednak, co ukrywać, taki wyznacznik bardzo podniósł poziom mistrzostw Polski.
Miejsce 4 – Kajetan Kajetanowicz
4 tytuły mistrza Polski
20 wygranych rajdów
33 miejsca na podium
Po erze Bryana Bouffiera wielu liczyło na bardziej zacięte mistrzostwa Polski. Pojawił się jednak Kajetan Kajetanowicz, który wywalczył cztery mistrzowskie korony. Karierę byłego mistrza Europy zna niemal każdy kibic w Polsce. Jeden z ostatnich, który rozwinął się na pucharowej rywalizacji. Interesujące jest jednak, jak potoczyłaby się kariera Kajetanowicza, który wygrał Puchar Peugeota. Nagrodą były wówczas starty za kierownicą Peugeota 206 S1600. Kajetanowicz zdeklasował rywali. Wygrał cztery rajdy i raz był drugi. Punktacja premiowała jednak regularność i po awarii na Rajdzie Warszawskim lepszy okazał się czający za plecami Kajetanowicza Dariusz Poloński. Czyżby ta awaria rozpoczęła efekt motyla trwający do dziś?
Wielka trójka
Miejsce 3 – Bryan Bouffier
3 tytuły mistrza Polski
23 wygrane rajdy
34 miejsca na podium
Ósme miejsce w Rajdzie Rzeszowskim 2004 i jeden wygrany oes (Albigowa), tak karierę w RSMP rozpoczynał Bryan Bouffier. Wówczas za kierownicą Peugeota 206 S1600 pokazał, że potrafi być szybki. Od 2007 roku rozpoczął się mistrzowski marsz Francuza, który trzykrotnie był najlepszy i pokazał polskim zawodnikom, ile brakuje nam do europejskiej czołówki. Gdyby nie Bouffier nasze rajdy z pewnością byłyby w zdecydowanie innym miejscu. To, że podniósł poziom rywalizacji na krajowych odcinkach nie ulega wątpliwości.
Miejsce 2 – Leszek Kuzaj
4 tytuły mistrza Polski
21 wygranych rajdów
35 miejsc na podium
Gdy myślimy o najlepszych kierowcach ostatnich lat zawsze wymieniony zostanie Leszek Kuzaj. Jego bezkompromisowy styl jazdy porywał rzesze kibiców. W końcu był częścią trio walczącego o mistrzowską koronę w 2001 roku, sezonie uznawanym za kultowy w mistrzostwach Polski. Na swój pierwszy tytuł musiał jednak poczekać do 2002 roku, a kolejne wywalczył w latach 2004-2006. Warto wspomnieć, że rajdową karierę rozpoczynał już w 1986 roku.
Miejsce 1 – Jarosław Baran
5 tytułów mistrza Polski
24 wygrane rajdy
44 miejsca na podium
Zaskoczenie? Z całą pewnością nie! To, że pilot jest najlepszym zawodnikiem w Polsce pokazuje tylko jak ważni są umysłowi w rajdach samochodowych. Świętujący sukcesy zarówno z Januszem Kuligiem, jak i Leszkiem Kuzajem czy Kajetanem Kajetanowiczem Jarosław Baran jest legendą RSMP i nic tego nie zmieni. Pozostaje nam cieszyć się, że nadal aktywnie bierze udział w rajdach.