Często mówi się, że zawodnik przez długi czas musi uczyć się nowego samochodu. Niektórzy nawet wykorzystują ten frazes jako PR-ową zagrywkę, aby wytłumaczyć, że nie wszystko poszło po ich myśli. Często PR-ową gadkę zarzuca się Kajetanowi Kajetanowiczowi. Ale czy słusznie?
Trzykrotny mistrz Europy ogłosił w poniedziałek plany na nowy sezon. Kierowca z Ustronia zapowiedział, że wystartuje w siedmiu rajdach WRC 2 w nowym dla siebie Volkswagenie Polo GTI R5. Wszyscy zadajemy sobie pytanie, jak pilotowany przez Maćka Szczepaniaka kierowca sobie poradzi w pierwszym starcie nowego sezonu, Rajdzie Korsyki. Spójrzmy w przeszłość. Jak wyglądały debiuty w poszczególnych samochodach?
Peugeot 106 S16 – Międzynarodowy Rajd Śląski 2003. Zwycięstwo w klasie N2.
Na terenach wokół Jastrzębia-Zdroju Kajto wygrywa pięć oesów, a na wszystkich osiemnastu próbach tylko dwa razy wypada z pierwszej trójki klasy. Ostatecznie daje to zwycięstwo o ponad 39 sekund nad drugim Maciejem Oleksowiczem.
Peugeot 206 XS – Rajd Cieszyńska Barbórka 2004. Zwycięstwo w generalce i klasie A6.
W swoim debiucie w 206 Kajto okazuje się najlepszy na niemal 100 kilometrach tras 32. „Cieszynki” wśród zawodników zgłoszonych do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Załóg w rywalizacji było 29.
Peugeot 206 S1600 – Rajd Zamkowy 2005. Zwycięstwo w klasie A6.
Na liście zgłoszeń rajdu z bazą w Będzinie znajduje się 12 załóg w RSMŚl, w tym 5 klasie A6. W generalce mistrzostw Śląska Kajto musi uznać wyższość Michała Dudy w Mistubishi Lancerze Evo VIII, ale w klasie A6 jest najlepszy, pokonując m.in. Dariusza Polońskiego jadącego bliźniaczym Peugeotem ze wsparciem Peugeot Sport Polska.
Mitsubishi Lancer Evo IX – Rajd Elmot Remy 2007. Wygrana w generalce i klasie N4.
Mistrzostwa Polski, debiut w kolejnym samochodzie. Kajto z Maciejem Wisławskim na prawym rozpoczyna sezon 2007 w okolicach Świdnicy. Trzy oesowe zwycięstwa wystarczyły, aby na ponad 187-kilometrowej trasie Kajetanowicz zwyciężył, pokonując kolejno Tomasza Kuchara, Sebastiana Frycza, czy Leszka Kuzaja.
Subaru Impreza STi N14 – Rajd Elmot Krause 2009. Wygrana w generalce i klasie N4.
Sezon 2009 tradycyjnie rozpoczynał się od Elmotu. Kajto już z Jackiem Rathe w nowym samochodzie, z nowymi nadziejami. Wystarczyło jedno oesowe zwycięstwo i solidne, równe tempo w całym rajdzie i Kajetanowicz znów wygrywa w debiucie, pokonując Kuchara, Sołowowa, Bouffiera i Czopika.
Mitsubishi Lancer Ultraleggera – Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza 2013. Wygrana w generalce i klasie 3.
Już jako trzykrotny mistrz Polski, Kajetanowicz rozpoczyna rajdowy sezon na Rajdzie Janner, gdzie prezentuje świetne tempo w Subaru. Rok w Polsce Kajto otwiera na Memoriale Kuliga i Bublewicza. Tam wygrywa, zwyciężając na obu próbach.
Ford Fiesta R5 – Rajd Polski 2013. Wygrana w ERC oraz RSMP.
Pozostajemy przy roku 2013. W drodze po czwarte z rzędu mistrzostwo Polski Kajto wsiada wreszcie w samochód R5. Na trasach wokół Mikołajek Kajetanowicz jest nie do powstrzymania. Wygrywa oesy, wygrywa też cały rajd, pokonując m.in. Bouffiera, Kopeckiego, Hołowczyca, Breena, Araia, czy Kangura.
Ford Fiesta WRC – Rajd Barbórka 2017. Wygrana w rajdzie i na Karowej.
Kajetanowicz w końcu siada do najnowszego samochodu WRC na zakończenie sezonu w Warszawie. Efekt? Absolutna deklasacja. Trzykrotny już wtedy mistrz Europy wygrywa wszystkie oesy rajdu, a później jest też najlepszy na Kryterium Asów na ulicy Karowej.
Volkswagen Polo GTI R5 – Rajd Korsyki 2019. ???
Ciężko wyobrazić sobie bardziej wymagające okoliczności przy próbie podtrzymania tej serii. Wszystko wskazuje na to, że na Korsyce Kajetanowicz będzie miał około trzydziestu rywali w klasie. Będą nowe oesy, okoliczności, nowy samochód… to przecież jeden z najtrudniejszych asfaltowych rajdów świata. Nie ma co wybiegać w przyszłość. Trzymajmy kciuki, a kto wie – może i przy okazji debiutu w VW będzie zwycięstwo?