Dlaczego Kajetan Kajetanowicz wystartuje w klasie WRC 3? Kontrowersje wokół wyboru kategorii

Dlaczego Kajetan Kajetanowicz wystartuje w klasie WRC 3? Kontrowersje wokół wyboru kategorii

102 interakcje
87604557_3206395726060340_1914606904848416768_o

Podaj dalej

We wtorek 25 lutego Lotos Rally Team pokazał barwy swojej rajdówki na nadchodzący sezon Rajdowych Mistrzostw Świata. Wybór kategorii wzbudził wśród wielu osób kontrowersje, dlaczego?

Kajetan Kajetanowicz pokazał, że w 2020 roku będzie startował Skodą Fabią R5 evo. Wielokrotny mistrz Polski i Europy zapowiedział też, że jego pierwszym startem w tegorocznej kampanii WRC 3 będzie Rajd Meksyku.

W komentarzach zawrzało. Ludzie momentalnie zaczęli się zastanawiać o co chodzi z klasą WRC 3. Dało się przeczytać taki komentarz: – A tam nie ma być czasami WRC2 napisane bo WRC3 to są klasy R1, R2, R3 – a nawet taki – Chyba z tą klasą wrc3 ktoś nie trafił bo to klasa zarezerwowana dla aut do 200 koni i lżejszych nieco – pisali „kibice i znawcy sportu”.

Tak więc zacznijmy od początku. Jeśli chodzi o pierwszy komentarz, to klasa WRC 3 dla samochód R1, R2 i R3, czyli generalnie dla ośki, od dawna nie istnieje. Już w zeszłym roku jej nie było. Co do drugiego pana, twierdzącego, że dla aut 200 koni i lżejszych, nie za bardzo wiemy, co autor mógł mieć na myśli…

Po kolei. Już w 2019 roku zespoły walczyły w kilku kategoriach – WRC, WRC 2 Pro, WRC 2, Junior WRC i RGT Cup. WRC to kategoria dla samochodów WRC, czyli najwyższej kategorii RC1, dla aut R5 przeznaczone były WRC 2 Pro i WRC 2, Junior WRC to cykl dla młodszych zawodników, w którym startowali oni Fordami Fiesta R2, zaś RGT to nieco martwy cykl, gdzie startować można Abarthem, czy Porsche.

fot. Marcin Rybak

W tym roku takie same pozostały kategorie WRC, Junior WRC oraz RGT Cup. Zmieniło się natomiast NAZEWNICTWO klas dla samochodów R5. Tak oto nowa klasa WRC 2, to to samo, co w ubiegłym roku nazwane było WRC 2 Pro – czyli w skrócie jest to klasa do której zgłasza się zespół, kierowca i pilot. Są to zespoły wspierane przez producentów – np. PH Sport (Citroen), Toksport WRT (Skoda), czy M-Sport i Hyundai Motorsport.

Nowe WRC 3, to odpowiednik WRC 2 z sezonu 2019, czyli kategoria dla kierowców i pilotów, często nazywanych „prywaciarzami”. A zatem Kajetan Kajetanowicz i Maciek Szczepaniak będą startowali w dokładnie tej samej klasie, co w zeszłym roku, z tym, że teraz nie nazywa się ona WRC 2, tylko WRC 3.

fot. Marcin Rybak

Czym klasy się różnią? WRC 2 jest przede wszystkim droższe i wymaga udziału w większej liczbie rajdów. WRC 3 wiąże się z nieco mniejszymi kosztami i wymaganiami, natomiast może pochwalić się zdecydowanie lepszą frekwencją w rajdach i to tak naprawdę tutaj obserwujemy prawdziwą, zaciętą walkę o pozycje, na tle której zawodnicy z nowego WRC 2, czy starego WRC 2 Pro wyglądają zazwyczaj słabo.

Należy zaznaczyć! W nowym sezonie w klasach WRC 2 i WRC 3 startują dokładnie te same samochody – R5. One niczym się nie różnią. I tu i tu mamy Forda Fiestę MK2, Skodę Fabię R5, Skodę Fabię R5 evo, Hyundaia i20 R5 itd. To są te same auta! Różnicą jest jedynie nazewnictwo klasy.

fot. Marcin Rybak

Czy Kajetan Kajetanowicz mógł startować w tym sezonie w klasie WRC 2? Oczywiście, że tak. Natomiast nikt w zespole nie widział takiej potrzeby, bo dla „Kajta” najważniejsza jest rywalizacja. Nasuwa się więc pytanie, po co zdecydowanie przepłacać i jeździć na rajdy, gdzie ma się w klasie dwóch rywali, skoro można startować w klasie, gdzie tych rywali jest kilkunastu i mamy piękną walkę, za stosunkowo mniejsze pieniądze.

Oczywiście są tacy, którzy poszliby na łatwiznę i wybrali ścieżkę, gdzie można co rajd stawać na podium i się chwalić, bo nie mamy żadnych rywali. W Lotos Rally Team podejście do tematu jest natomiast odmienne.

fot. Marcin Rybak

Liczby z tego sezonu? W Monte Carlo w klasie WRC 2 zobaczyliśmy pięciu zawodników, w WRC 3 aż trzynastu. W Szwecji w WRC 2 mieliśmy sześć załóg, w WRC 3 dziesięć. W Meksyku w WRC 2 pojadą trzy duety, w WRC 3 dziesięć. Widzicie tę różnicę? Podsumowując – Kajetanowicz pozostaje w tym sezonie w tej samej klasie, w której startował rok temu. Zmieniła się tylko jej nazwa.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News