Wymiana rozrządu to czynność eksploatacyjna, o której kierowcy muszą pamiętać. Jej zaniechanie może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Dlatego warto wiedzieć coś więcej na ten temat.
Zacznijmy od tego, co to w ogóle jest ten rozrząd i za co jest odpowiedzialny. Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu, a zatem jest odpowiedzialny za sterowanie czasem otwierania i zamykania zaworów. Od tego z kolei zależy proces napełniania cylindrów mieszanką i wypuszczania spalin do kolektora. Pasek ten znajduje się na zewnątrz silnika (pod pokrywą ochronną). Natomiast łańcuch rozrządu jest zabudowany we wnętrzu silnika. Jeśli dla kogoś, to brzmi zbyt skomplikowanie, to chyba i tak łatwo wyciągnąć jeden prosty wniosek – jeśli pasek lub łańcuch się zerwie, to mamy olbrzymi problem.
Wspomniałem powyżej o łańcuchu rozrządu. Już wyjaśniam, jaka jest między nimi różnica – otóż żadna. Zarówno pasek, jak i łańcuch technicznie mają to samo zadanie. Główną zaletą paska jest koszt jego wyprodukowania, a co się z tym wiąże niska cena. Poza tym jest cichy i mało waży. Największym minusem paska jest jego trwałość i dlatego musimy dbać o jego regularną wymianę. Łańcuchy są znacznie bardziej wytrzymałe.
W tym momencie możliwe, że zastanawiacie się, czy jest możliwość zorientować się, że pasek dokonuje swojego żywota, bo np. zaczyna wydawać jakieś odgłosy. Niestety nie. Wizualnie czasami można stwierdzić, że pasek nie wygląda już najlepiej, ale to i tak nie jest proste, bo wymaga zdjęcia pokrywy go osłaniającej. W niektórych samochodach, żeby ocenić stan paska nie obejdzie się bez kanału lub podnośnika.
Zatem co ile powinniśmy wymieniać pasek rozrządu? Tutaj dobrze jest stosować się do zaleceń producenta danego samochodu oraz doradzić się zaufanego mechanika. W zależności od tego, czy jeździmy dużo, czy mało, moment wymiany paska może zależeć od ilości przejechanych kilometrów lub jego wieku. Nawet jeśli nie przejedziemy dużej ilości km, to pasek ze starości twardnieje i przez to traci swoje właściwości. Problem wymiany najczęściej nie dotyczy łańcucha rozrządu. Ten powinien służyć „do śmierci” samochodu. Zdarzają się jednak sytuacje, w których również jego musimy wymienić.
Przy okazji wymiany paska rozrządu zalecamy też wymianę pompy wody. Faktem jest, że niektóre pompy są w stanie przeżyć nawet 3 wymiany pasków. Jednak dla własnego komfortu podróżowania lepiej przy jednej robocie wymienić oba te elementy samochodu.
Ostatnia sprawa, dla wielu kluczowa – ile to kosztuje? Cena za wymianę rozrządu jest zależna od silnika. Przedział wynosi mniej więcej od 600 zł do 1500 zł. Są też droższe wyjątki. Chyba najbardziej znany silnik, w którym taka wymiana jest koszmarnie droga, to 2.5 V6 TDI. Tutaj rachunek może wynieść nawet kilka tysięcy.
Tagi: Platinum, warsztat, Orlen Oil, wymiana rozrządu,