Wakacyjny czas zazwyczaj wiązał się również z podwyżką cen paliw na polskich stacjach. Obecna sytuacja na rynkach i w gospodarce sprawiają jednak, że za niedługo zatęsknimy za obecnymi cenami.
Benzyna za 27 zł? To już się dzieje
O ile do naszych cywilnych aut tankujemy paliwo z ogólnodostępnych dystrybutorów, o tyle kierowcy rajdowi i wyścigowi muszą zaopatrzyć się w wyczynowe produkty. Ich cena może zwalić z nóg. Obecnie za litr paliwa, które jest stosowane w autach WRC i Rally2 trzeba zapłacić około 27 złotych. Benzyna sprzedawana jest w beczkach. Zazwyczaj koszt jednej o pojemności 194 litrów to około 1164 euro, czyli około 5350 zł.
Jeden z producentów tak opisuje swój produkt: – Zaprojektowane, by osiągnąć teoretyczną granicę osiągów turbodoładowanych silników 1,6l z bezpośrednim wtryskiem. Zapewnia maksymalne osiągi. Ze względu na unikalny charakter użytych komponentów paliwo spełnia wszystkie wymogi załącznika J FIA.
Benzyna tylko z odzysku?
Wraz z rozwojem ekologicznych technologii światowa federacja sportów motorowych czyni kolejne kroki, by uczynić motorsport jeszcze bardziej ekologiczny. W związku z tym od 2022 roku samochody WRC będą korzystać jedynie ze stuprocentowego zrównoważonego paliwa.
Oficjalny dostawca pracował na wytworzeniem paliwa bez wykorzystania składników kopalnych. Nowa mieszanka jest stworzona z węglowodorów, składników syntetycznych i biopaliw. Pierwszy raz w historii motorsportu wykorzystane zostanie takie paliwo.
Przypomnijmy, że dodatkowo przyszłoroczne auta klasy Rally1 będą wyposażone w napędy hybrydowe. Zastąpią one dobrze znane samochody klasy WRC. Silniki elektryczne wkrótce mają też pojawić się w pojazdach klasy Rally2.
Co mówią twórcy?
– Sporty motorowe od dawna są areną, na której rodzą się innowacje, które kształtują przyszłość mobilności. Właśnie dlatego nasza firma jest szczególnie dumna, że wprowadza na odcinki WRC pierwsze w pełni odnawiane paliwo. Nasza zastrzeżona formuła jest produktem czterech lat badań i innowacji. stanowi pierwszy krok w świecie technologii wyścigowej, ale także ważny krok w kierunku neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla silników – mówił Martin Popilka, dyrektor generalny P1 Racing Fuels.
– Dostarczenie innowacyjnego, zrównoważonego i oszczędnego paliwa dostępnego na dużą skalę jest ekscytujące nie tylko dla świata sportów motorowych, ale także całej motoryzacji. To obiecujący znak. Przyszłość neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla samochodów jest kolejny krok bliżej – dodał.