Ten Diesel kopci tak, że zakrztusisz się od samego patrzenia. Za smrodem i dymem idzie coś jeszcze [WIDEO]

Ten Diesel kopci tak, że zakrztusisz się od samego patrzenia. Za smrodem i dymem idzie coś jeszcze [WIDEO]

diesel-seat-ibiza-drag-racing-is-a-sight-to-see-once-the-smoke-clears-144943_1

Podaj dalej

Ten Diesel gdy wyjeżdżał z fabryki miał tylko 130 KM i bardzo przyzwoity moment obrotowy 310 Nm. To już jednak historia. Choć jednostki wysokoprężne kojarzą się głównie z oszczędnością, mogą też zapewnić ogromne pokłady mocy i palmę pierwszeństwa w wyścigach na 1/4 mili. Za dymem i smrodem idzie tutaj czyta moc! 

Diesel power!

volkswagen-diesel-benzyna-unia-europejska

W latach 90. XX wieku i przez większość ostatnich dwóch dekad silniki typu Diesel miały wielu fanów w całej Europie. Prawdopodobnie byłoby tak nadal, gdyby nie cały skandal związany z Dieselgate. Ujawnił on, że jedna z największych zalet tej technologii była w dużej mierze kłamstwem. 

Ludzie zaczęli rezygnować z benzyny na rzecz oleju napędowego ze względu na doskonałą oszczędność paliwa. Z czasem oznaczało to niższe koszty eksploatacji, nawet pomimo nieznacznie droższej konserwacji. 

Wkrótce Diesel stał się czymś więcej niż tylko podstawą do ekonomii i wydajności. Te silniki zaczęły dochodzić do głosu w zawodach motorsportowych, głównie za sprawą Volskwagena, czy Audi. W WTCC mieliśmy na przykład Seata Leona FR TDI. 

diesel diesla silnik

Ambasador sportu

Diesel nadal nie kojarzy się szczególnie z osiągami, co nie oznacza, że tych samochodów nie znajdziecie na torach czy wyścigach. Gwiazdą poniższego klipu jest bowiem Seat Ibiza z początku XXI wieku, napędzany wówczas wszechobecnym silnikiem 1,9 TDI. 

„Wyścig” na ulicach Warszawy zakończony potężnym dzwonem. Tytuł dzbana roku 2021 przyznany rekordowo szybko [WIDEO]

W swojej najpotężniejszej formie zainstalowanej w tym modelu, 1,9-litrowa jednostka rozwijała 130 KM i bardzo przyzwoity moment 310 Nm. Przy masie 1192 kg oznaczało to, że hiszpański hatchback mógł zaoferować przyzwoity poziom osiągów w swojej klasie, nawet jeśli nie byłby niczym wstrząsającym.

Ten konkretny egzemplarz musiał przejść kilka modyfikacji, mimo iż z zewnątrz nic na to nie wskazuje. No, może poza układem wydechowym, w którym zdecydowanie brakuje katalizatora. Za tym smrodem i dymem idzie jednak czysta moc!

KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News