Amerykanie są wierni samochodom japońskim. Polacy się nie przywiązują, choć deklarują inaczej

Amerykanie są wierni samochodom japońskim. Polacy się nie przywiązują, choć deklarują inaczej

2018-subaru-wrx_100609290_h

Podaj dalej

Wszyscy wiemy, że Amerykanie kochają swoje pickupy, ale wyniki sprzedaży to jedno, ale lojalność wobec marki to już coś innego. Okazuje się bowiem, że mieszkańcy USA najbardziej wierni są producentom japońskim: Lexusowi, Subaru, Toyocie czy Hondzie. A jak jest z nami? Cóż, Polacy są mniej więcej tak wierni konkretnym markom, jak Zlatan Ibrahimović jest wierny swoim barwom klubowym. Czyli niespecjalnie.

Budowa lojalności wobec marki to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed koncernami samochodowymi. Lojalność nie tylko powoduje, że klient wróci po kolejny model, ale także stanie się ambasadorem marki i poleci ją swojej rodzinie i przyjaciołom.

Amerykanie wpatrzeni w Japonię

Amerykanie są najbardziej wierni samochodom japońskim. Tak wynika z badania lojalności kierowców w tym kraju, którego dokonali analitycy z firmy J.D. Power. W badaniu brano pod uwagę, jak często klienci przy zakupie lub leasingu nowego samochodu, wybierali tego samego producenta co poprzednio. Co ciekawe, ranking obejmuje wszystkie lata modelowe pojazdów, a więc nie dotyczy wyłącznie samochodów nowych. Gdyby chodziło wyłącznie o samochody z salonu, to zapewne królowałyby Buicki, Cadillaki i Fordy, bo to one przodują w sprzedaży.

Ranking lojalności amerykańskich kierowców podzielono na dwie grupy: samochody popularne oraz modele premium. W tej pierwszej kategorii niekwestionowanym liderem jest Subaru. Aż 61,5 proc. posiadaczy tej marki, kupując następny samochód, również zdecydowało się na Subaru.

Kolejne pozycje również zajmują marki japońskie: Toyota z wynikiem 59,5 proc. oraz Honda z wynikiem 57,7 proc. Dopiero czwarty na liście jest RAM, czyli pickup Dodge’a.

Ciekawe jest również to, że pierwszy niemiecki samochód pojawia się dopiero na 11. miejscu i jest nim Volkswagen – 38,1 proc. klientów wybierało tę markę powtórnie.

W klasie premium znów króluje Japonia, a konkretniej Lexus z wynikiem 47,6 proc. W tej kategorii nie brakuje już samochodów niemieckich, ponieważ kolejne miejsca zajmują: Mercedes, BMW, Porsche i Audi.

Polacy niezbyt wierni producentom

Nie podam analogicznego badania dla rynku polskiego, bo takiego po prostu nie ma lub go nie znalazłem. Ale warto posłużyć się innym badaniem, które przeprowadziło w zeszłym roku L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance.

Raport obejmuje 15 krajów z całego świata. Jeśli chodzi o Polskę, aż 83 proc. ankietowanych zadeklarowało w tym badaniu, że jest wierne konkretnej marce. Tyle, że słowa nie idą w parze z działaniami, ponieważ tylko 1/4 ankietowanych Polaków odpowiedziała twierdząco, gdy zapytano, czy ich obecne auto jest tej samej marki co poprzednie.

W raporcie tylko Hiszpanie i Portugalczycy figurują jako ci, którzy są mniej przywiązani do marek samochodów niż Polacy. Wśród Hiszpanów tylko 23 proc. osób ma obecnie samochód takiej samej marki jak poprzednio, zaś wśród Portugalczyków – 21 proc.

Warto dodać, że 80 proc. Polaków deklaruje, iż chciałoby kupić samochód marki, którą jeszcze nigdy wcześniej nie jeździło. Czyli znów potwierdza się zasada, że gdzie dziesięciu Polaków, tam jedenaście opinii.

Kupujemy głównie niemieckie samochody

Nie wiem jak jest z lojalnością wobec niemieckich marek, ale pewne jest, że cieszą się one dobrą sprzedażą w Polsce.

Strony:

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News