Po Rajdzie Korsyki kilka ciekawych wniosków można wysnuć z raportu ważenia załóg. Okazuje się, że uznawany obecnie za najlepszy samochód rajdowy – Yaris WRC – jest jednocześnie najlżejszy w trakcie rajdu.
Na granicy wykluczenia
Toyota Krisa Meeke’a po OS2 Rajdu Korsyki osiągnęła skrajne minimum dla samochodów WRC, czyli 1190 kilogramów. Za kilogram mniej Brytyjczyk mógł być wykluczony z imprezy. Wraz z załogą masa auta wyniosła 1357 kg (minimum to 1350 kg).
W trakcie rajdu to właśnie Yarisy WRC utrzymują się najbliżej limitu wagowego, balansując na granicy 1,2 tony. Przed startem ostatniego odcinka Power Stage egzemplarz Otta Tanaka i Martina Jarveoji ważył 1197 kg, co wraz załogą oznacza 1353 kg (tylko 3 kg od limitu). Co ciekawe, na początku roku szef zespołu Toyoty, Tommi Makinen zapowiedział dalsze odchudzanie Yarisa.
Każdy samochód zmienia swoją masę w trakcie rajdu w zależności od kół zapasowych na pokładzie, zabranych części czy zużycia między odcinkami. Dlatego też dla każdej załogi stosuje się różne rozwiązania, m.in. doważanie obciążnikami. Za metą OS13 niewiele zabrakło by ważenia nie przeszli Teemu Suninen i Marko Salminen. Choć Ford Fiesta WRC ważył 1202 kg to wraz załogą wartość na wadze wyniosła 1351 kg.
Ludzki balast
Wyważenie samochodu zależy również od parametrów kierowcy i pilota. W tym przypadku największego doważenia używają Dani Sordo i Carlos del Barrio. Załoga Hyundaia waży razem 139 kg i jako jedyny z fabrycznych duetów ma mniej niż 140 kg masy.
Kto waży najwięcej? Jeżeli myślicie, że pilot Sebastiena Loeba, Daniel Elena (o dość „okrągłej” sylwetce) sprawia, że to 9-krotni mistrzowie świata ważą najwięcej, to jesteście w błędzie. Zdecydowanie najwięcej waży duet… Toyoty – Kris Meeke i Sebastian Marshall. Ich wspólna waga to 167 kg, a drugie miejsce z masą 163 kg zajmują najbardziej doświadczeni w WRC, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Loeb z Eleną nie są nawet na podium wagi ciężkiej ekip WRC!
Polacy na dwóch biegunach
Wcale niemało waży też polska załoga Lotos Rally Team. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak razem mają 161 kg, a z racji tego, że niemal na każdą pętlę zabierali 2 zapasowe koła, to byli jedną z cięższych załóg w WRC 2 (nawet 1466 kg; najciężsi byli Simone Tempestini i Sergiu Itu, którzy sami ważą 196 kg, a z Hyundaiem i20 R5 1475 kg – przyp. red.). Ich Volkswagen Polo R5 z jednym zapasem ważył 1284 kilogramy.
Nowi liderzy WRC 2 Pro, Łukasz Pieniążek i Kamil Heller ważą 140 kg i byli jedną z lżejszych załóg w samochodach R5 (najlżejsi Nicolas Ciamin i Yannick Roche 134 kg – przyp. red.). Ich Ford Fiesta R5 w trakcie Rajdu Korsyki najmniejszą wartość na wadze pokazywał na pierwszej piątkowej pętli (1265 kg).
Minimalna masa R5-tki wynosi 1230 kg, z załogą 1390 kg. Do tego drugiego limitu w Rajdzie Korsyki najbardziej zbliżyli się asfaltowi mistrzowie Francji, Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (sami ważą 139 kg). Załoga Citroena C3 R5 pod koniec piątkowego etapu ważyła z autem 1396 kg (6 kg od limitu).
Pełny raport kontroli wagi aut i zawodników można zobaczyć TUTAJ.