HRSMP nie dla Renault Megane Maxi, Subaru Imprezy 555 czy Toyoty Celiki GT-4 ST205

HRSMP nie dla Renault Megane Maxi, Subaru Imprezy 555 czy Toyoty Celiki GT-4 ST205

370 interakcji
34674497_2013310675377961_5999719423001231360_o

Podaj dalej

Polski Związek Motorowy opublikował nowy regulamin Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Nowe przepisy to cios dla posiadaczy kultowych rajdówek z lat 90′.

W ubiegłym roku wielu kibiców mogło cieszyć się z oglądania takich samochodów jak replika Subaru Imprezy 555 (Michała Pryczka), Toyoty Celic’ki GT-4 (Marka Gaciarza i Michała Horodeńskiego) czy Renault Megane Maxi (Arkadiusza Kuli). W myśl nowych zasad te i wiele innych popularnych samochodów z ubiegłego sezonu HRSMP nie kwalifikuje się już do żadnej z kategorii. Pozostanie im rywalizacja w klasach HR w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Dlaczego tak się dzieje?

Wszystko przez modyfikację kategorii PZM 5 i PZM 6. Ta ostatnia dopuszczała do rywalizacji modele samochodów, których homologacja została wydana przez FIA między 1991 a 1996 r. Teraz PZM 5 i PZM 6 mają limit homologacji (nie mylić z rokiem produkcji) do 31.12.1990 r. Pierwsza z nich będzie gromadzić auta z napędem na jedną oś, a druga z napędem na 4 koła (do tego dochodzą klasy pojemnościowe w kategorii).

Oznacza to odsiew nie tylko wymienionych wcześniej legend, ale i tak popularnych aut jak Honda Civic VTi (5 generacji), Fiata Cinqucento/Seicento, Nissana Sunny GTI. Decyzja jest o tyle zaskakująca, że samochody z kategorii PZM 5 i PZM 6 nie rywalizowały w Historycznej Klasyfikacji Generalnej (tylko dla kategorii od FIA 1 do FIA 4). Niektórzy zawodnicy są zaskoczeni, ponieważ niektórzy dopięli umowy ze sponsorami na sezon 2019, ale wraz z publikacją regulaminu ich samochody zostały wykluczone z cyklu HRSMP (mimo spójnego kalendarza, koszty w RSMP są nieco inne).

Mirosław Miernik, koordynator rajdów historycznych PZM: Podzielając obawy o HRSMP i RSMP, GKSS zdecydowała o rozdzieleniu historyków i youngtimerów. W HRSMP pozostają samochody historyczne (homologowane do 1990 r.), a youngtimery (1991-1996) przechodzą do RSMP i będą jeździć w specjalnie tworzonej dla nich klasie. Takie rozdzielenie nic nie zmienia – zarówno załogi historyków, jak i youngtimerów będą startować wg tych samych zasad sportowych, w tych samych rajdach, na tych samych trasach, serwisować się w tym samym parku i walczyć o tytuły mistrzów Polski w rajdach samochodowych pod nadzorem jednego ZSS. Tyle tylko, że i youngtimery i historyki będą konkurować z samochodami z tych samych roczników, a nie między sobą. Jedyna różnica sprowadza się do jednej litery w nazwie cyklu. My mamy dodatkową literę – „H” – jak „historyczne”. Koleżankom i kolegom, którzy startowali w HRSMP przez ostatnie dwa sezony bardzo dziękujmy i życzymy najwyższych lokat i tytułów w RSMP. Do zobaczenie na rajdowych trasach w sezonie 2019.

Barwy 2020

Nowy regulamin HRSMP zawiera również szereg innych modyfikacji, które jednak w praktyce nie wprowadzają takich rewolucji jak w powyżej opisywanym przypadku. Jest tam chociażby podział Kategorii FIA 4 na grupy wiekowe J-1 (1982-1985) i J-2 (1986-1990) oraz zakaz użytkowania najbardziej ekstremalnych samochodów rajdowej grupy B (nie chodzi o wygląd, a rozwiązania techniczne zakazane przez FIA).

Dokument zawiera też zapowiedź rzeczywistości jaką zastaną uczestnicy w 2020 r. Wówczas każdy samochód będzie musiał być oklejony w historyczne barwy danego modelu (obecnie przyznawane są za to dodatkowe punkty). Połowa oryginalnych naklejek będzie mogła być zastąpiona logotypami współczesnych sponsorów (w pozostałym zakresie dostępna dla nich powierzchnia wynosi 2 m2 poniżej linii okien).

Z nowym regulaminem cyklu HRSMP można zapoznać się tutaj.

Kalendarz HRSMP 2019

1) 47. Rajd Świdnicki-Krause (asfalt) 26-28.04.2019
2) Rajd Nadwiślański 2019 (asfalt) 31.05.-02.06.2019
3) 76. Rajd Polski (szuter) 28-30.06.2019
4) 28. Rajd Rzeszowski (asfalt) 08-10.08.2019
5) Rajd Śląska 2019 (asfalt) 05-07.09.2019
6) 53. Rajd Dolnośląski (asfalt) 04-06.10.2019

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News