Podstawowe zasady przy wymianie amortyzatorów

Podstawowe zasady przy wymianie amortyzatorów

amortyzator diesel samochod

Podaj dalej

Amortyzatory – jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia. Wpływają nie tylko na komfort ale przede wszystkim bezpieczeństwo podczas jazdy. To od nich głównie zależy jak do drogi „przyklejony” jest twój samochód. Ich defekt powinien powodować jedno, jak najszybszą wymianę. Przy tym zabiegu nie trzeba koniecznie korzystać z usług mechanika o ile posiadamy narzędzia i podstawową wiedzę.

Elementarz

Zarówno amatorzy podejmujący samodzielne próby wymiany tego podzespołu, jak i profesjonaliści powinni zawsze pamiętać o poniższych zasadach. Po to aby mieć pewność, że efekt ich pracy będzie zadowalający.

  • Oryginalne podzespoły – na rynku jest dziś wiele tanich zamienników oryginalnych amortyzatorów. Niestety, podzespoły od zupełnie nieznanych firm często cechuje niska jakość, a co za tym idzie niewielka wytrzymałość.
  • Dostosowanie amortyzatorów do modelu pojazdu – specyfika każdego samochodu jest nieco inna, stąd też producenci aut zalecają stosowanie amortyzatorów o konkretnych parametrach. Warto nie lekceważyć tych wskazań, aby montaż zakupionego amortyzatora był w ogóle możliwy.
  • Wymiana parami – znajdujące się w przedniej lub w tylnej części samochodu amortyzatory powinny cechować się identyczną sprawnością. W przeciwnym wypadku auto traci przyczepność i sterowność, co stanowi olbrzymie zagrożenie na drodze. Należy zatem zawsze wymieniać amortyzatory parami.
  • Montaż odbojów i osłon – instalacji amortyzatorów zawsze powinien towarzyszyć również montaż odbojów i osłon. Zapobiegają one uszkodzeniom mechanicznym amortyzatorów, chroniąc je szczególnie podczas pokonywania przez pojazd nierównych terenów. Dodatkowo osłony stanowią także zabezpieczenie przed rdzą oraz niszczącym oddziaływaniem brudu. Należy zatem wymieniać odboje i osłony wraz z amortyzatorami, zwłaszcza że elementy te dość szybko się zużywają.

Samemu czy u mechanika?

Wymiana amortyzatora to dość trudny zabieg, stąd też zwykle czynność te powierza się fachowcom. Dotyczy to przede wszystkim wymiany przednich amortyzatorów, która wymaga zdjęcia sprężyny. Nie jest to możliwe bez profesjonalnego nacisku do sprężyn. Ponadto, zdejmowanie sprężyny przez amatora, nawet z użyciem nacisku, może okazać się niebezpieczne.

Nieco łatwiej jest z amortyzatorami tylnymi, które nie są przyblokowane przez sprężynę. Wystarczy zatem odczepić mocowania, a po wyjęciu starych amortyzatorów włożyć nowe i wyrównać je do sprężyny. Chcąc mieć jednak pewność co do poprawności wykonania tych czynności, również wymianę tylnych amortyzatorów lepiej przeprowadzać w serwisie samochodowym.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News