Drugi tydzień 2019 r. na dobre rozkręcił świat sportów motorowych. Wiele działo się w wielu dyscyplinach. Najważniejsze wieści podsumowujemy w kolejnym wydaniu Wyczerpującego Raportu Całotygodniowego (WRC).
Do Arequipy i z powrotem
Podczas pierwszego tygodnia 41. Rajdu Dakar rozegrano 6 etapów. Do półmetka imprezy przetrwało tylko 74% pojazdów. Ostatnio taka statystyka była obserwowana w 2007 r., gdy rajd odbywał się na trasie z Lizbony do senegalskiego Dakaru.
Do niedzieli włącznie, w klasyfikacji samochodów przewagą zarządzali Nasser Al Attiyah i Mathieu Baumel (Toyota Hilux). Zwycięzcy połowy odcinków, Sebastien Loeb i Daniel Elena (Peugeot 3008 DKR) ustępowali o 38 minut. Zwycięzca 13 Dakarów, Stephane Peterhansel i David Castera (Mini JCW Buggy) po 6. etapie spadli na trzecią lokatę. Najlepszy z Polaków, Kuba Przygoński z belgijskim pilotem Tomem Colsoulem zaliczyli pechową niedzielę. Przez problemy ze skrzynią biegów w Mini JCW Rally spadli z 4. na 6. lokatę. Do czołowej dziesiątki awansowali Benediktas Vanagas i Sebastian Rozwadowski (Toyota Hilux). Po dniu przerwy do rywalizacji nie mogli wrócić Aron Domżała i Rafał Marton.
W klasyfikacji ciężarówek w niedzielę odnotowaliśmy pierwsze polskie zwycięstwo oesowe w tegorocznym Dakarze. Darek Rodewald, pokładowy mechanik Gerarda de Rooya i Moisesa Torrallardony wygrali 800-kilometrowy etap. Załoga Iveco Powerstara zajmowała trzecie miejsce ze stratą niespełna dwóch godzin do dyktujących tempo fabrycznych ekip Kamaza (najszybszą tworzą Eduard Nikołajew, Jewgienij Jakowlew i Władimir Rybakow).
Nicolas Cavigliasso (Yamaha Raptor 700) wygrał 5 z 6 etapów i z ponad godzinną przewagą prowadził wśród quadów. Podium kategorii uzupełniali rodacy z Argentyny, Jeremias Gonzalez i Gustavo Gallego. Na 5. miejsce za Alexandre’a Girouda awansował Kamil Wiśniewski, notujący osobisty rekord w maratonie.
Wśród motocykli po 6 etapach klasyfikację otwierał Pablo Quintanilla (Husqvarna), który był bezkonkurencyjny na wydmach Tanaca. Czołową trójkę tworzą z nim Ricky Brabec (Honda) i Toby Price (KTM). Najlepszy z Polaków, Adam Tomiczek (KTM) awansował na 19. miejsce. Maciej Giemza (KTM) był 24.
Gerard Farres i Daniel Oliveras (Can-Am Maverick X3) zakończyli pierwszy tydzień na prowadzeniu w klasie UTV. Niecały kwadrans tracili do niego Siergiej Kariakin z Antonem Własiukiem. Zwycięzcy edycji 2018, Reinaldo Varela i Gustavo Gugelmin byli trzeci ze sratą nieco ponad pół godziny. Maciej Domżała i Rafał Marton naprawiali urwane koło w swoim Polarisie. Na biwak zdołali dotrzeć po 21 godzinach na trasie.
W klasyfikacji półmaratonu, który wystartował od 6. etapu jedzie Szymon Gospodarczyk, pilot Santiago Creela (Polariz RZR 1000). Meksykańsko-polski duet był najszybszym UTV wśród powracających do rywalizacji.
Triumf bez wygranego etapu
W stolicy Senegalu, Dakarze zakończyła się 11. edycja Africa Eco Race. W kategorii samochodów triumfowali Francuzi, Jean-Pierre Strugo i Francois Borsotto (Optimus MD). 72-letni kierowca nie wygrał żadnego etapu.
#AER2019 News Access 12
Julkaissut Africa Eco Race Maanantaina 14. tammikuuta 2019
Włoch Alessandro Botturi wygrał Yamahą WR 450F rywalizację motocyklistów. Przewaga nad Palem Andersem Ullevalseterem (KTM) wyniosła niecałe 5 minut. Z kolei najszybszą ciężarówkę (MAN TGS) prowadziła kobieta, Elisabete Jacinto pilotowana przez Jose Teixeirę z mechanikiem Marco Cochinho.
Yaris WRC dla bicampeona
W rozmowie z hiszpańskim dziennikiem AS, Tommi Makinen stwierdził, że dwukrotny mistrz F1, Fernando Alonso może przetestować Toyotę Yaris WRC. Szef fabrycznego zespołu rajdowego przyznał, że widzi taką możliwość podczas eventów PR, które nie zaliczają się do dni testowych WRC (limit 42 dni w roku).
Hyundai nie ma juniora w WRC
Fabryczny zespół Hyundaia zlikwidował swój juniorski program szkoleniowy. Jari Huttunen rozstał się z ekipa z Alzenau i na nowy sezon potwierdził jedynie Rajd Szwecji. W użyciu będzie Skoda Fabia R5 z fińskiego Printsport Racing, z którym w 2018 r. współpracował Łukasz Pieniążek.
Prezent w Marrakeszu
Jerome d’Ambrosio (Mahindra) wygrał drugą rundę 5. sezonu Formuły E w Maroku. Belg nie zmarnował prezentu w postaci kolizji kolegów zespołowych Virgin Racing, Robina Frijnsa i Sama Birda, którzy skompletwali podium na ulicach Marrekszu. Triumfator wyścigu awansował na pierwsze miejsce w klasyfikacji sezonu.
Prezentacja WRC 2019
Targi Autosport International w Birmingham po raz drugi z rzędu były miejscem oficjalnej prezentacji nowego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Zespoły fabryczne pokazały najnowsze malowania samochodów WRC. Kierowcy podali stałe numery startowe, które mogą utrzymać do końca kariery (z wyjątkiem nr 1, który będzie przypisany do aktualnego mistrza świata).
Citroen Total WRT
1 Sebastien Ogier
4 Esapekka Lappi
Toyota Gazoo Racing WRT
5 Kris Meeke
8 Ott Tanak
10 Jari-Matti Latvala
Hyundai Shell Mobis WRT
6 Dani Sordo (8 rund)
11 Thierry Neuville
19 Sebastien Loeb (6 rund)
89 Andreas Mikkelsen
M-Sport Ford WRT
3 Teemu Suninen
33 Elfyn Evans
7 Pontus Tidemand (potwierdzone 2 rundy)
37 Lorenzo Bertelli (potwierdzona 1 runda)
Hansenowie stawiają na GRC Europe
Zespół Hansen Motorsport odpuścił przejęcie od Peugeot Sport supercarów na bazie modelu 208. Szwedzki team rezygnuje z udziału w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata. Zamiast World RX, Timmy i Kevin Hansenowie zaliczą nowy cykl Global Rallycross Europe.
Kajetanowicz WRC 2 Pro
Kajetan Kajetanowicz powiedział w rozmowie z WRC Motorsport&Beyond, że jego rozmowy ze sponsorami na sezon 2019 są już na bardzo zaawansowanym etapie. Trzykrotny rajdowy mistrz Europy nie wykluczył startów w kategorii WRC 2 Pro, co wiązałoby się z rozstaniem z M-Sport Poland. Dalsze starty w mistrzostwach WRC 2 nadal pozostają opcją na sezon 2019.
Pieniążek do WRC 2 Pro z M-Sportem
Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur zostali ogłoszeni fabryczną załogą M-Sport Ford World Rally Team na mistrzostwa WRC 2 Pro. Polacy wystąpią w 10 rundach Rajdowych Mistrzostw Świata. Jako pierwszy w programie widnieje Rajd Szwecji.
Łukasz Pieniążek z M-Sport Ford World Rally Team w WRC 2 Pro!
Taki sam program w Fordzie Fiesta R5 otrzymali koledzy zespołowi Gus Greensmith z Elliottem Edmondsonem. Uczeń Kristiana Sohlberga dodatkowo wystartuje w Rajdzie Portugalii za kierownicą Forda Fiesty WRC. Istnieje szansa na rozszerzenie programu WRC do 2-3 rund.
Seidl McLaren
Były szef fabrycznego zespołu Porsche w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, Andreas Seidl został ogłoszony nowym dyrektorem zarządzającym zespołu McLaren F1.
F1: Perfekcjonista z Porsche zasilił McLarena. Pracował z Kubicą
Prezes McLarena, Zak Brown powierzy wybitnemu niemieckiemu inżynierowi kierowanie trzema kluczowymi działami, aby przywrócić świetność zasłużonemu zespołowi F1. Seidl będzie przełożonym dyrektora technicznego (jeszcze w tym roku ma nim zostać James Key, projektant z Toro Rosso), odpowiedzialnego za produkcję samochodów Simona Robertsa oraz menedżera zespołu, Paula Jamesa, który będzie kierował operacjami na torze.
Nivette Fabia R5
Rajdowy mistrz Polski z 2017 r., Filip Nivette zapowiedział w rozmowie z Marcinem Zabolskim, że tej zimy zaliczy 2 treningowe starty za kierownicą Skody Fabii R5. Najprawdopodobnym kierunkiem są rajdy nadbałtyckie na Łotwie lub Litwie. Po zapowiedzianych startach kierowca z Warszawy spróbuje skonkretyzować plany na sezon 2019.
Promotor WRC za Polską
Rajd Polski może wkrótce wrócić do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata. Za imprezą na Mazurach przemawia duża liczba entuzjastycznych kibiców oraz nieformalne wsparcie Toyoty, dla której Polska to ważny rynek.
Promotor WRC sugeruje powrót Rajdu Polski do mistrzostw świata!
Oliver Ciesla, promotor WRC zapowiedział przetasowania i redukcję europejskich rund. Większości imprez w 2019 r. kończą się kontrakty. Europa będzie musiała zwolnić co najmniej jedno miejsce. W 2020 r. w terminarzu mają pojawić się Rajd Japonii i Rajd Safari (Kenia).
Nowy szef Ferrari
Dyrektor techniczny Scuderii Ferrari, Mattia Binotto otrzymał dodatkowe stanowisko, zostając szefem zespołu F1 z Maranello. Z włoskiej ekipy odchodzi Maurizio Arrivabene, którego łączy się z prezesurą w mistrzowskim klubie piłkarskiej Serie A, Juventus FC.
Habaj jedzie ERC
Rajdowy mistrz Polski z 2015 r., Łukasz Habaj potwierdził w rozmowie z WRC Motorsport&Beyond, że zaliczy przynajmiej pierwszą połowę sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy. Dalsze starty będą uzależnione od sytuacji zawodnika w cyklu. Katowiczanin sezon rozpocznie treningowym startem w łotewskim Rally Aluksne.