Wyczerpujący Raport Całotygodniowy (w skrócie WRC!) podsumowuje najważniejsze wydarzenia ze świata sportów motorowych z dni 5-11 listopada.
Miał wszystko do stracenia, więc stracił
Lewis Hamilton wygrał Grand Prix Brazylii. Zdobywca pole position odniósł na niegdysiejszym Interlagos 10. zwycięstwo w sezonie, a razem z piątym Valtterim Bottasem zapewnili Mercedesowi piąty z rzędu tytuł wśród konstruktorów. Tylko drugie miejsce nieoczekiwanie wywalczył Max Verstappen (Red Bull Racing). Holender zmierzał po drugie z rzędu zwycięstwo, ale na 45. okrążeniu niepotrzebnie bronił się przed jadącym na świeżym komplecie opon Estebanem Oconem (próbującym się tylko oddublować) i obaj zaliczyli kontakt.
Po wyścigu doszło do przepychanki z inicjatywy Verstappena za co został ukarany przez FIA na 2 dni służby publicznej (według uznania FIA). – On nie miał nic do stracenia, ty miałeś do stracenia wszystko – pouczał 21-latka Hamilton. Od zwycięstwa w USA, z podium nie schodzi Kimi Raikkonen (Ferrari), który zajął trzecie miejsce. Czwarty Daniel Ricciardo (Red Bull) zostawił za sobą Valtteriego Bottasa (Mercedes) i Sebastiana Vettela (Ferrari).
W klasyfikacji kierowców za dwójką Hamilton (383) i Vettel (302), Raikkonen (251) utrzymuje się na najniższym stopniu podium przed finałem sezonu w Abu Zabi przed Bottasem (237) i Verstappenem (234). W klasyfikacji konstruktorów Mercedes (620) skompletował nieosiągalną już dla Ferrari (553) liczbę punktów.
Strefowe sukcesy Polaków
Węgierski Raid of the Champions zakończył Mistrzostwa Strefy Europy Centralnej (FIA-CEZ). W klasyfikacji generalnej triumfował mistrz Polski, Miroslav Zapletal z Markiem Sykorą. Dublet Fordów F-150 skompletowali Zdenek Porizek i Pavel Vaculik. Trzecią lokatę wywalczyli najlepsi w TH, Jacek Soboń i Przemysław Markowski (Nissan Navara). Podium w tej klasie zdobyli też piąci w generalce Sławomir Jabłoński i Rafał Jędrys (Mitsubishi Pajero).
Na mecie można było zobaczyć także 3 załogi z Dacia Duster Elf Cup, spośród których najlepiej poradzili sobie Taduesz Rzeżuchowski i Wojciech Jermakow (7. miejsce/5. w TH) Rebeka Jankowska z Grzegorzem Jankowskim (Mitsubishi Pajero) wygrali w T2. Wśród UTV triumfowała polska załoga Can-Am Mavericka X3, Tomasz Białkowski/Dariusz Baśkiewicz.
W klasyfikacji sezonu w T1 za Zapletalem wicemistrzostwo zdobył Kuba Przygoński. W T2 tytuł zgarnął Tomasz Piec, 2. miejsce Rebeka Jankowska. Mariusz Wiatr (14. w rajdzie) świętuje mistrzostwo CEZ w TH, na którego podium znaleźli się tylko Polacy (za nim Jacek Soboń oraz Jarosław Andrzejewski).
Pasiewicz w czubie WSK
W Castelletto di Branduzzo rozegrano drugą rundę prestiżowego w świecie międzynarodowego kartingu WSK Final Cup. Najlepiej z Polaków poradził sobie Karol Pasiewicz, który zajął 9. miejsce w finale klasy 60 Mini. Po połowie wyścigu łodzianin plasował się w czołowej szóstce, ale atakujący z tunelu aerodynamicznego Joel Bergstrom i Dmitrij Matwiejew poobijali polskiego kierowcę fabrycznego Evokart, który wypadł poza top 10.
Na ostatnim okrążeniu Karol przebił się na P9. W finale wygranym przez Eana Eyckamansa 20. lokatę zajął Maciej Gładysz.
W decydującym wyścigu kategorii OK Junior oglądaliśmy Marcela Kuca (20. miejsce) i Gabriela Łukasiewicza (29. miejsce).
Węgry zamiast Akropolu, Polski w czerwcu
Promotor Rajdowych Mistrzostw Europy opublikował projekt kalendarza ERC 2019 z 4 rundami po szutrze i 4 po asfalcie. W zestawieniu znalazł się Rajd Polski, który ma gościć załogi w Mikołajkach w ostatni weekend czerwca. Miesiąc wcześniej odbędzie się łotewski Rajd Lipawy, który w tym roku zamykał sezon. W 2019 r. finałem będzie Rajd Węgier, który wypchnął z terminarza legendarny Rajd Akropolu. Kalendarz musi jeszcze zatwierdzić Światowa Rada Sportów Motorowych przy FIA na posiedzeniu 5 grudnia.
Runda | Rajd | Data |
---|---|---|
1. | Rajd Azorów (szuter) | 21-23 marca 2019 r. |
2. | Rajd Wysp Kanaryjskich (asfalt) | 2-4 maja 2019 r. |
3. | Rajd Lipawy (szuter) | 24-26 maja 2019 r. |
4. | Rajd Polski (szuter) | 28-30 czerwca 2019 r. |
5. | Rajd Rzymu (asfalt) | 19-21 lipca 2019 r. |
5. | Rajd Barum (asfalt) | 16-18 sierpnia 2019 r. |
5. | Rajd Cypru (szuter) | 27-29 września 2019 r. |
5. | Rajd Węgier (asfalt) | 1-3 listopada 2019 r. |
Alonso powalczy o potrójną koronę
McLaren nie wystawi zespołu w przyszłorocznym sezonie Indycar, ale pojawi się wraz z Fernando Alonso w 103. edycji kultowego wyścigu Indianapolis 500. Dwukrotny mistrz świata F1 ma do wyrównania rachunki w 500-milowej rywalizacji w stanie Indiana. W sezonie 2017 prowadził do 27. okrążenia, gdy w końcu doszło do awarii silnika Hondy w pojeździe z Andretti Autosport. Jeżeli Hiszpan wygra Indy 500 będzie drugim w historii kierowcą (po Johnie Surteesie), który zdobył nieoficjalną potrójną koronę sportów motorowych (zwycięstwo w Indianapolis 500, 24h Le Mans oraz Grand Prix Monako F1).
Europejskie rundy JWRC 2019
Seria towarzysząca Rajdowym Mistrzostwom Świata, Junior WRC będzie rozegrana podczas przyszłorocznych rund globalnego czempionatu. Sezon rozpocznie się w Szwecji, po której rywalizacja przeniesie się na Korsykę. Pozostałe rundy zostaną rozegrane na szutrze, a gospodarzami będą Włochy, Finlandia i Wielka Brytania. Nową ewolucję Fordów Fiesta R2T przygotuje M-Sport Poland, który zajmuje się także administracją cyklu.
Runda | Rajd | Data |
---|---|---|
1. | Szwecja | 14 – 17 lutego 2019 r. |
2. | Francja | 28 – 31 marca 2019 r. |
3. | Włochy | 13 – 16 czerwca 2019 r. |
4. | Finlandia | 1 – 4 sierpnia 2019 r. |
5. | Wielka Brytania | 3 – 6 października 2019 r. |
Decyzja Kubicy w najbliższych dniach
Brytyjski Autosport opublikował sensacyjny tytuł sugerujący, że Robert Kubica otrzymał ofertę startów w sezonie F1 2019 od zespołu Williamsa. Po pewnym czasie tytuł zmodyfikowano, co jednak nie zmienia faktu, że jest to bardzo możliwy scenariusz. Inną znaną oficjalnie opcją jest posada kierowcy rozwojowego symulatora Ferrari (kandydatem jest też Pascal Wehrlein). W wywiadzie dla Eleven Sports Polak wyznał jednak, że bardzo poważną opcją jest jednak coś, o czym się do tej pory nawet nie spekulowało.
Niemożliwym wydaje się drugi fotel w Toro Rosso. Kolegą Daniiła Kwiata, jeszcze przed Grand Prix Abu Zabi, ma zostać ogłoszony Alexander Albon. Przy okazji ogłoszono zajęcie kolejnych posad kierowców testowych. Haas F1 Team wybrał Pietro Fittipaldiego (wnuka Emersona Fittipaldiego), a McLaren Sergio Sette Camarę, przyjętego do juniorskiego programu producenta.
Wietnam wkroczy do F1, Silverstone ustąpi
Władze Wietnamu i Formuły 1 ogłosiły, że od 2020 r. w Hanoi będzie odbywać się uliczne grand prix. 5,565-kilometrowy tor wykorzysta ulice stołecznego miasta, ale wymaga dobudowania jeszcze kilku sekcji. Kilka zakrętów jest wzorowanych na znanych obiektach jak Nurburgring, Suzuka czy Monako.
Z kolei mówi się, że kolejnym ulicznym wyścigiem może być rywalizacja na ulicach Londynu. To by oznaczało, że Grand Prix Wielkiej Brytanii opuści arenę pierwszego w historii wyścigu F1, Silverstone. Obiekt położony na granicy hrabstw Northamptonshire i Buckinghamshire jako jedyny w Zjedoczonym Królestwie spełnia obecnie standardy F1.
Subaru w WRC 2020?
Według japońskiego portalu Spyder7, Subaru szykuje dla Europy premierę nowego hatchbacka z segmentu B, który będzie bazą do wyczynowego samochodu WRC. W najmocniejszej wersji auto ma dysponować 4-cylindrowym (nie boxerem) silnikiem 1.8 i napędem 4×4. Celem miałby być powrót Subaru World Rally Team już w 2020 r., który w Japonii będzie rokiem olimpijskim.