Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o oddaniu do użytku kolejnych fragmentów dróg ekspresowych S3 i S8. W obu przypadkach kierowcy mogą już korzystać z dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu na dodatkowych 13 km.
S3 kompletna wokół Zielonej Góry
W przypadku drogi ekspresowej S3 GDDKiA otworzyła 13,3 km trasy pomiędzy węzłami Zielona Góra Północ i wsi Niedoradz. Dobudowano jezdnię po stronie wschodniej oraz wymieniono nawierzchnię na istniejącej. Koszt prac to 211 mln zł, w części współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oprócz drugiej jezdni zbudowano układ dróg zbiorczych i serwisowych, przebudowano trzy węzły (Zielona Góra Północ, Zielona Góra Południe, Niedoradz) oraz zbudowano kilka innych obiektów inżynieryjnych (przejścia dla zwierząt, separatory, ekrany akustyczne, wygrodzenia drogi ekspresowej).
Istotnym elementem, szczególnie dla mieszkańców Zielonej Góry, była budowa łącznika o długości ok. 1,5 km od węzła Zielona Góra Północ na S3 do ronda na drodze 282. Jeszcze w tym roku planowany jest do oddania kierowcom ostatni fragment S3 w województwie lubuskim, na którym powstaje druga jezdnia, tj. od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól Południe o długości ponad 17 km. W drugiej połowie przyszłego roku GDDKiA planuje oddać do ruchu budowany obecnie drugi most na Odrze koło Cigacicach (powstaje w miejscu starego, z którego ruch przełożono na nowy obiekt w ciągu jezdni S3).
W ciągu ostatnich miesięcy S3 zyskała ponad 100 km, głównie w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dalsze odcinki S3 będą powstawać sukcesywnie zarówno na północnym jak i południowym fragmencie drogi. Między Szczecinem a Świnoujściem w realizacji jest obecnie ponad 40 km. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie Zachodniopomorskim – Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.
S8 pod Warszawą gotowa, na Dolnym Śląsku do końca roku
Z początkiem grudnia zniknęła większość utrudnień na budowanym odcinku drogi ekspresowej S8 pod Warszawą. W tym przypadku udostępniono kierowcom obie jezdnie trasy głównej na odcinku o łącznej długości 13,1 km. Natomiast w dolnośląskim, jedynie poza ok. 14 km odcinkiem w. Kaźmierzów – w. Lubin Północ, trasa została już udostępniona do ruchu.
Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych.
Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa. Co ważne, na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami, umowa został już podpisana. Projektowany obecnie fragment przebiega przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m.
W ostatnich tygodniach GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie ze środków UE na realizację całego projektu łączącego drogą S3 autostradę A4 z południową granicą Polski. Co więcej, zgodnie z porozumiem podpisanym przez strony rządowe Polski i Czech, S3 po stronie czeskiej połączy się z autostradą D11.