Volvo Trucks zaprezentowało prototyp całkowicie elektrycznego pojazdu ciężarowego z systemem autonomicznego prowadzenia. Model Vera powstał z myślą o realizacji regularnych, powtarzalnych zadań transportowych, charakteryzujących się stosunkowo krótkimi odległościami, dużym wolumenem oraz wysoką precyzją dostaw, np. przewozach w ramach portów lub centrów logistycznych.
Ujawniony pojazd ma postać ciągnika siodłowego przystosowanego do łączenia z naczepami o masie do 32 ton.
Jak informuje szwedzki producent, układ napędowy i zestaw akumulatorów są tego samego rodzaju, jak we współczesnych elektrycznych samochodach ciężarowych Volvo Trucks. Pojazd został pozbawiony kabiny kierowcy.
Mikael Karlsson, wiceprezes Volvo Trucks ds. rozwiązań autonomicznych, powiedział: „Pełny potencjał branży transportowej wciąż nie jest wykorzystywany. Wszystko na to wskazuje, że w ciągu następnej dekady globalne zapotrzebowanie na transport nadal będzie rosnąć – i to zdecydowanie. Jeżeli mamy skutecznie sprostać temu zapotrzebowaniu, musimy znaleźć nowe rozwiązania. Jednocześnie, by zabezpieczyć płynność przepływu towarów, musimy także lepiej niż dotychczas wykorzystywać istniejącą infrastrukturę. System transportowy, który aktualnie opracowujemy, może być istotnym uzupełnieniem dzisiejszych rozwiązań transportowych i pomóc w uporaniu się z wyzwaniami, przed jakimi stoi społeczeństwo, firmy transportowe i nabywcy transportu”.
Wizja Volvo obejmuje transport realizowany za pomocą samosterujących pojazdów elektrycznych skomunikowanych z chmurą danych oraz centrum kontrolnym. Ciężarowe EV zostaną wyposażone w nowoczesne, skuteczne systemy autonomicznej jazdy. Pojazdy mają określać własną pozycję na drodze z dokładnością do centymetrów, dokładnie monitorować i analizować poczynania innych użytkowników drogi, a następnie precyzyjnie reagować na sytuację.
Centrum kontrolne będzie bezustannie monitorować operacje transportowe, nadzorując pozycję każdego pojazdu, stan akumulatorów, ładunek, wymagania dotyczące obsługi technicznej i szereg innych parametrów. Tempo transportu zostanie dostosowywane do obsługiwanych procesów produkcyjnych, tak aby uniknąć niepotrzebnego oczekiwania i zapewnić wymaganą precyzję dostaw. Pojazdy obsługujące tę samą trasę mają współdziałać ze sobą w celu optymalizacji przepływu towarów.
Volvo poinformowało, że w najbliższej przyszłości opisywane rozwiązanie transportowe będzie dopracowywane we współpracy z wybranym klientami w wytypowanych, priorytetowych zastosowaniach.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL