Po wygraniu w lutym tego roku przetargu na dostawę autobusów hybrydowych, Volvo dostarczyło do Krosna 11 pojazdów tego typu. Są to wyprodukowane we wrocławskiej fabryce niskopodłogowe autobusy 7900 Hybrid w wersji o długości 10,6 m.
Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie: Sprawdzona technologia hybrydy równoległej w połączniu z niewielkim promieniem zawracania i dużą pojemnością pasażerską to optymalne rozwiązanie dla wielu miast. Dodatkowo w naszych autobusach istnieje możliwość zastosowania tzw. strefy bezpieczeństwa, która pozwala na automatyczne ograniczenie maksymalnej prędkości pojazdu po wjeździe do wcześniej ustalonej strefy, dzięki czemu mamy pewność, że autobus zawsze jeździ zgodnie z obowiązującymi w danej strefie ograniczeniami prędkości. Kierowca jest informowany o wjechaniu do strefy, a pojazd dostosowuje prędkość do wymaganego limitu. Ta funkcja sprawdza się doskonale, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa we wrażliwych obszarach, na przykład w okolicy szkół, dużych przystanków autobusowych i w centrach miast.
Autobusy, które Volvo dostarczyło do Krosna pomieszczą 80 pasażerów, z czego 27 na miejscach siedzących. Pojazdy zostały wyposażone w klimatyzację – oddzielną dla kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego, dostęp do Internetu, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Przy małych prędkościach poruszają się całkowicie bezemisyjnie, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie zasilające napęd elektryczny ładują się podczas hamowania i z nadwyżki mocy silnika. Autobusy nie wymagają dodatkowej infrastruktury ładowania. Jak informuje Volvo, pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu ze swoimi odpowiednikami z napędem diesla.
Autobusy zostaną dostarczone do Krosna z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. Oprócz Krosna hybrydy Volvo jeżdżą już w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku i Warszawie. W sumie szwedzki producent sprzedał do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL