W ciągu najbliższych lat Volkswagen zamierza stać się światowym liderem w zakresie elektromobilności – do 2024 roku koncern zainwestuje w jej rozwój 33 miliardy euro, z których 11 miliardów przypadnie na inwestycje marki Volkswagen.
Strategiczny cel zakładający sprzedaż miliona elektrycznych samochodów ma – według nowych założeń – zostać osiągnięty pod koniec 2023 roku, czyli o dwa lata wcześniej niż dotąd zakładano. Marka Volkswagen planuje, że do 2025 roku wyprodukuje 1,5 miliona aut z napędem elektrycznym.
„Rok 2020 będzie kluczowy dla transformacji Volkswagena – wprowadzenie do sprzedaży ID.3 sprawi, że nasza ofensywa w zakresie elektromobilności zacznie być widoczna na ulicach” – powiedział Thomas Ulbrich, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Elektromobilności. „Nowy plan zakładający produkcję 1,5 miliona elektrycznych samochodów do 2025 roku pokazuje, że ludzie chcą przesiadać się do aut zasilanych energią elektryczną, a my sprawimy, że będą one dostępne dla milionów klientów”.
Światowa premiera i początek produkcji ID.3
ID.3 zaprezentowany przez Volkswagena po raz pierwszy we wrześniu 2019 roku podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie (IAA) był pierwszym w pełni elektrycznym modelem nowej generacji. Samochód ten został skonstruowany w oparciu o modułową platformę MEB opracowaną przez Volkswagena specjalnie na potrzeby aut elektrycznych; ID.3 uzyskuje zasięg od 330 do 550 km (według WLTP). W podstawowej wersji samochód ten będzie kosztował mniej niż 130.000 złotych. W wypadku ID.3 Volkswagen po raz pierwszy zaoferował klientom system rezerwacji, z którego do tej pory skorzystało ponad 37.000 klientów rezerwujących ten model po wpłaceniu zaliczki.
Produkcję ID.3 uruchomiono w listopadzie 2019 roku w obecności kanclerz Niemiec – Angeli Merkel. Samochód jest wytwarzany w fabryce w Zwickau, która została w tym celu całkowicie przebudowana. Od 2021 roku z taśm tego zakładu będzie zjeżdżać do 330.000 elektrycznych samochodów rocznie, co sprawi, że Zwickau stanie się największym i najefektywniejszym zakładem produkcji aut elektrycznych w Europie. Przygotowania do sprzedaży modeli z rodziny ID. trwają również w Chinach i w USA. W chińskim zakładzie w Anting rozpoczęła się już produkcja przedseryjna.
Volkswagen wkracza na nowe pola działalności związane z elektryczną mobilnością
W ramach ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych Volkswagen podjął też działalność w nowych obszarach o znaczeniu strategicznym. Nowo utworzona firma Elli należąca do Volkswagena zajmuje się budową infrastruktury w dziedzinie ładowania akumulatorów. Już dzisiaj Elli ma ponad 10.000 odbiorców prądu.
Wielkie znaczenie ma ponadto udostępnienie platformy MEB innym producentom. Jednym z pierwszych producentów samochodów, który skorzysta z tej platformy będzie Ford. Marka ta zamierza od 2023 roku oferować w Europie model skonstruowany w oparciu o płytę podłogową MEB i zakłada sprzedaż ponad 600.000 tych samochodów w ciągu sześciu lat.
Volkswagen podjął również ważne działania w dziedzinie rozwoju, testów i produkcji cel do akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych. W 2020 roku w Salzgitter rozpocznie się budowa fabryki wytwarzającej akumulatory o łącznej mocy 16 gigawatogodzin. Początek produkcji przewidziano na przełomie lat 2023/2024. Volkswagen utworzył ponadto spółkę ze szwedzkim producentem akumulatorów, firmą Northvolt.