Volkswagen zaprezentował supersportowy model I.D. R Pikes Peak zasilany wyłącznie energią elektryczną. Łączna moc jego dwóch silników elektrycznych wynosi 500 kW (680 KM), moment obrotowy 650 Nm, a auto razem z kierowcą waży mniej niż 1100 kg.
Ekstremalny wyścigowy samochód 24 czerwca 2018 roku weźmie udział w legendarnym wyścigu górskim Pikes Peak w Colorado Springs w USA z zamiarem pobicia aktualnego rekordu trasy dla aut elektrycznych, który wynosi 8 minut i 57,118 s. Dzięki swoim osiągom samochód dosłownie wystrzela ku przyszłości: 2,25 sekundy od zera do 100 km/h to wartość lepsza niż w wypadku bolidów Formuły 1 i Formuły E. I.D. R Pikes Peak zaprezentowano 22 kwietnia we francuskiej miejscowości Alés.
Samochód wygląda wspaniale i już od kilku tygodni budzi ogromne zainteresowanie mediów oraz kanałów społecznościowych – zauważył Jürgen Stackmann, członek Zarządu Marki Volkswagen Samochody Osobowe ds. Sprzedaży, Marketingu i Serwisu. Także ten projekt pokazuje, że wdrażając wielką ofensywę w dziedzinie aut elektrycznych oraz wprowadzając na rynek modele z rodziny I.D. Volkswagen kroczy właściwą drogą. I.D. R Pikes Peak i jego udział w najsłynniejszym na świecie wyścigu górskim stwarzają dla Volkswagena wielką szansę, by nadać elektromobilności emocjonalny i sportowy wymiar.
Głównym celem przy opracowywaniu Volkswagena I.D. R Pikes Peak było znalezienie równowagi między wydajnością energetyczną a masą pojazdu. To nie same maksymalne osiągi były najważniejsze – jak często jest w wypadku samochodów wyścigowych. Dlatego prototyp przeznaczony do udziału w Pikes Peak ma w nazwie dwa znaki jakości – „R” oznacza pojazdy wyczynowe, a „I.D.” to nowy symbol inteligentnych technologii napędu elektrycznego produkowanych przez Volkswagena.
„Podobnie jak w wypadku seryjnych modeli marki Volkswagen, także w sporcie samochodowym pojazdy z napędem elektrycznym będą grały coraz większą rolę” – stwierdził Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. Podczas pracy nad I.D. R Pikes Peak bardzo pomogła nam współpraca w ramach samego koncernu, tym bardziej że czasu nie było wiele. Otrzymaliśmy na przykład pomoc ze strony zakładu produkcji akumulatorów koncernu Volkswagen w Brunszwiku, pracowaliśmy też wspólnie z działem Rozwoju Technicznego w Wolfsburgu.
Inżynierowie zdecydowali się, jak kiedyś w latach 1985, 1986 i 1987 w wypadku startującego w Pikes Peak Golfa Bi-Motor, na zastosowanie dwóch silników. W I.D. R Pikes Peak pracują dwie elektryczne jednostki napędowe o łącznej mocy systemowej 500 kW (680 KM).
Jedno z największych wyzwań wyścigu Pikes Peak
Jazdy testowe na górskiej trasie w Colorado Springs liczącej 19,99 km można przeprowadzać tylko na pewnych odcinkach i w bardzo ograniczonym zakresie. Większość testów odbywa się więc nie na rzeczywistej trasie, lecz na torach wyścigowych. Wraz z prezentacją w Alés program przygotowań Volkswagena do udziału w Pikes Peak wchodzi w kolejną fazę.
Start wyścigu na wysokości 2.862 m, różnica wzniesień 1.440 m, po drodze 156 zakrętów, trasa w stu procentach asfaltowa i tylko jedna próba – 24 czerwca 2018 roku w walce o rekord w kategorii samochodów elektrycznych nie tylko technika i kierowca muszą być w doskonałej formie, odpowiednie powinny być także warunki zewnętrzne. Nierzadko pod koniec czerwca na szczycie Pikes Peak na wysokości 4.302 m, gdzie znajduje się meta wyścigu, panuje temperatura poniżej zera stopni.
Tagi: Volkswagen I.D. R Pikes Peak, samochody elektryczne, wyścigi,