Międzynarodowa trasa ekspresowa Via Baltica wydłużyła się o 40 kilometrów łącząc Mariampol z Kownem. Jednak to w Polsce wśród wszystkich państw zaangażowanych w budowę drogi, buduje się najwięcej.
Otwarcie nowego odcinka było okazją do spotkania przedstawicieli administracji drogowych zaangażowanych w realizację międzynarodowego szlaku komunikacyjnego. Jak informuje GDDKiA według danych przedstawionych przez delegatów z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski jasno wynika, że jesteśmy liderami w budowie nowoczesnej drogi łączącej Warszawę z Tallinem.
Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. Z roku na rok na obecnych szlakach rośnie natężenie ruchu pojazdów, w tym dużych ciężarówek przewożących towary z północy na zachód Europy. Leżąca w europejskim korytarzu transportowym trasa łączy Morze Północne z Bałtykiem.
W pierwszej kolejności kraje leżące wzdłuż Via Baltica wzmocniły nawierzchnię istniejących dróg, zbudowały krótkie odcinki obwodnic (często tylko jednojezdniowe) a obecnie wraz z rosnącym ruchem realizują lub planują nowe inwestycje już w układzie docelowym.
Polska pozostaje liderem
Nie tylko pod względem istniejących odcinków ale także realizowanych. GDDKiA przypomina, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w tym szlaku, a kolejne 256 km jest w budowie.
Cała trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku.
Na bezpieczną i komfortową podróż do Tallina trzeba będzie poczekać jednak do 2035 r. Co prawda nie na każdym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.
Estonia
- 192 km – długość
- 10 proc. trasy obecnie funkcjonuje
- 33 proc. zostanie ukończone w 2022 r. w przekroju 2+2 lub 2+1 pomiędzy Tallinem a Parnawą (łącznie ok. 60 km)
- 100 proc. trasy w 2030 r.
Łotwa
- 198 km- długość
- W planach budowa fragmentu obwodnicy Rygi pomiędzy Baltezers a Saulkalne (ok. 20 km). Realizacja w latach 2023-2026, rozważana formuła PPP. Przebudowa istniejącej drogi do układu 2+2
- Obwodnica Iecavy w latach 2023-2030 (ok. 20 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1
- Obwodnica Bauska w latach 2023-2030 (ok. 18 km) droga po nowym śladzie w układzie 1+1
Litwa
- 268 km- długość
- Mariampol – Kowno (40 km) odcinek oddany z końcem listopada do użytku (układ 2+2)
- Granica z Polską – Mariampol (40 km) planowane oddanie do ruchu przed końcem 2023 r. (układ 2+2)
- Przebudowa węzłów: Akademia (do 2019), Giraite (2020) i Sargenai (2020)
- Odcinek Sitkunai – Poniewież z obejściem Ramygalos (łącznie 80 km) ukończenie do końca 2035 r.
- Przebudowa obwodnicy Poniewieża (ok. 22 km) w układzie 2+1, oddanie do ruchu przed końcem 2019 r.
- Od granicy z Łotwą do Poniewieża (ok. 57 km) w układzie 2+2, oddanie do ruchu przed końcem 2030 r.
Polska
- 344 km- długość
- 88 km już oddanych (S8 Warszawa – Ostrów Mazowiecka oraz S61 Raczki – Suwałki)
- 256 km w budowie z czego wiosną 2019 pojedziemy obwodnicą Suwałk (12,8 km), w 2020 r. planujemy oddać do ruchu siedem odcinków, a w 2021 r. pozostałe cztery. Na całej trasie będziemy mieli po dwie jezdnie z dwoma lub trzema pasami ruchu
- Łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro)
Od Via Baltica do Via Carpatia
- 739 km długość w granicach Polski
- 74 km ukończone
- 555 km w przygotowaniu
- 8,2 km w przetargu
- 200 km w budowie
- Łączny koszt ok. 28 mld zł (6,5 mld euro)