Rządy państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski wypracowały porozumienie, zgodnie z którym emisje CO2 generowane przez pojazdy ciężarowe będą musiały zostać obniżone o 30% do 2030 r. względem średniej branżowej z 2019 r.
Jako cel przejściowy, wyznaczono redukcję emisji o 15% do 2025 r. Dodatkowo, producenci będą musieli zapewnić, że pojazdy zero- oraz niskoemisyjne stanowią 2% sprzedawanych nowych samochodów ciężarowych do 2025 r. Ma to skłonić branżę do inwestowania w napędy alternatywne.
Tym samym Unia Europejska po raz pierwszy w historii rozpoczęła wdrażanie regulacji odnoszących się do emisji CO2, których źródłem są pojazdy ciężarowe. W dalszej kolejności zawarte porozumienie musi uzyskać formalną akceptację ze strony Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego, a następnie Parlamentu Europejskiego oraz Rady.
Według danych z 2016 r. ciężki transport drogowy odpowiadał za 27% emisji CO2 generowanych przez cały sektor transportu drogowego w Unii Europejskiej oraz za prawie 5% łącznej emisji gazów cieplarnianych.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL