Światowa premiera nowego Subaru XV

Światowa premiera nowego Subaru XV

18B_XV_ECZF_2.0IS_ES_5F_r6

Podaj dalej

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), producent samochodów Subaru przedstawił 7 marca 2017 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie nowego Subaru XV (na rynkach Ameryki Północnej XV nosi nazwę Subaru Crosstrek). Połączenie kompaktowych wymiarów z prawdziwymi cechami SUV-a, uzupełnione legendarnym i unikatowym rozwiązaniem Subaru – stałym napędem wszystkich kół Symmetrical AWD, oraz surowy a zarazem sportowy design sprawiają, że Subaru XV jest wszechstronnym crossoverem, który nadaje się zarówno do jazdy w mieście, jak i w lekkim terenie.


Nowa specyfikacja modelowa z pierwszymi poważnymi zmianami (od momentu wprowadzenia na rynek Subaru XV w 2012 roku) oferuje wyjątkowy design oraz ulepszone prowadzenie samochodu na złych nawierzchniach poprzez zastosowanie całkowicie nowej globalnej platformy Subaru (SGP), zapewniającej najwyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz precyzji prowadzenia, jak i znaczne ulepszenia dla kierowcy i większy komfort jazdy. Subaru XV gwarantuje użytkownikom „Zadowolenie i spokój ducha”, zgodnie z mottem marki Subaru i jest to pierwszy model oferowany na rynkach europejskich z zastosowaniem nowej platformy Subaru. Firma zaprezentuje również wersję na rynek amerykański podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w kwietniu 2017 roku.

Główne cechy nowego Subaru XV

Design jest surowy, ale jednocześnie sportowy, odzwierciedla prawdziwy charakter Subaru i komponuje się z filozofią Subaru „Dynamic × Solid”. Jakość materiałów we wnętrzu jak i jakość samego nadwozia potwierdza duże przywiązanie do szczegółów.

Z zewnątrz
* Bryła nadwozia Subaru XV jest szeroka i przysadzista, ale to nie odbiera sportowego ducha temu modelowi. Ujednolicona trójwymiarowa struktura, znana z innych modeli Subaru, ciągnie się od sześciokątnego grilla, stanowiącego o tożsamości Subaru, aż do świateł w kształcie sokolich oczu. Wyrazisty kształt grilla i czarna matowa powłoka na przednim zderzaku podkreślają funkcjonalność tego SUV-a.
* Charakterystyczna linia stworzona przez odpowiednie wyprofilowanie boków nadwozia, silnie odchyla się ku dołowi w okolicy przednich drzwi, ciągnie się od błotnika przedniego do samego tyłu samochodu, wznosząc się na samym końcu energicznie ku górze, nadając Subaru XV dynamizmu i charakteru. Wyraźnie zaakcentowane błotniki wyrażają pewność siebie Subaru XV nawet po opuszczeniu utwardzonej nawierzchni. Matowa czarna powłoka ciągnąca się od przodu zderzaka, przez łuki nad kołami i progi boczne do zderzaka tylnego tworzy dynamiczną formę, która stanowi zapowiedź zadowolenia z jazdy tym SUV-em.

Wewnątrz
* Wyrafinowana konstrukcja tworzy wnętrze, które ergonomią przewyższa inne pojazdy w swojej klasie.
* Bryła samochodu została tak zaprojektowana, by wnętrze Subaru XV było przestronne, ale przyjazne.
* Fotele i kanapa zostały przeprojektowane zapewniając komfort podczas podróży. Co więcej, oddychająca tapicerka i odcienie szarości podkreślają aktywny charakter Subaru XV.
* Na środku przedniego panelu znajduje się nowy, zaprojektowany zupełnie od podstaw 8-calowy wyświetlacz dotykowy, obsługujący system infotainment, który można połączyć ze smartfonami.
* Drugi, mniejszy, wielofunkcyjny wyświetlacz prezentuje wiele ważnych dla kierowcy informacji.
* Pomarańczowe przeszycie, które biegnie przez cały panel przedni stanowi końcową „kropkę nad «i»” i doskonale uzupełnia i akcentuje wnętrze.
* Oprócz poprawionego projektu wnętrza kabiny, ulepszone zostały również podstawowe funkcje Subaru, takie jak wyjątkowo dobra widoczność z miejsca kierowcy, przestronna kabina i pojemność bagażnika.
* Nowa kierownica o mniejszej średnicy gwarantuje łatwiejsze manewrowanie i przyjemniejsze prowadzenie.

Prowadzenie, właściwości SUV-a i dynamika

Nowe Subaru XV posiada wiele ulepszeń, zwiększających dynamikę jazdy oraz bezpieczeństwo i wygodę kierowcy i pasażerów. Bazując na dokładnej i precyzyjnej analizie kierowania pojazdem, obsługi pedałów, zachowaniem samochodu na drodze, poziomu wibracji i hałasu oraz innych elementów, skonfigurowano nowe Subaru XV, aby jeszcze lepiej przekazywał kierowcy mnóstwo informacji odnośnie zachowania samochodu na drodze. Wrażenia podczas prowadzenia tego modelu gwarantują doskonałe odczucia, zapewniając pełną kontrolę nad pojazdem i poczucie bezpieczeństwa. Równocześnie, kolejne ulepszenie podstawowych właściwości SUV-a, takich jak prowadzenie samochodu w trudnych warunkach, podnosi poprzeczkę do poziomu nieosiągalnego dla większości innych samochodów tej klasy.

Nadwozie i podwozie
* Nowa platforma (SGP) znacznie zwiększa sztywność nadwozia i podwozia (wzrost od 70% do 100% w porównaniu do obecnych modeli Subaru) i jednocześnie w istotny sposób ulepsza układ zawieszenia oraz jeszcze bardziej niż obecnie obniża środek ciężkości pojazdu. To wszystko gwarantuje lepszą sterowność, dzięki której kierowcy mogą precyzyjnie kontrolować samochód. Zlikwidowanie zbędnych ruchów nadwozia i podwozia oferuje większą stabilność całości konstrukcji, pewniejsze wchodzenie w zakręty oraz lepszą przyczepność oraz znakomitą stabilność podczas jazdy na wprost. Na koniec należy wspomnieć o ogromnym w tej klasie samochodów prześwicie wynoszącym 220 mm.
* Dzięki zoptymalizowanej strukturze ramy i mocniejszym połączeniom części, nowa platforma zwiększa ogólną sztywność skrętną o 70% w porównaniu z obecnymi modelami Subaru. Pozwala to na dystrybucję drgań i hałasu na całość bryły pojazdu, znacznie zmniejszając wibracje kierownicy, podwozia i siedzeń oraz obniżając poziom hałasu.
* Nowa platforma (SGP) zwiększa sztywność mocowania elementów zawieszenia, poprawiając absorpcję wstrząsów, gwarantując tym samym przyjemną i wygodną jazdę. Poprzez zamontowanie tylnych amortyzatorów bezpośrednio do karoserii, nowa platforma redukuje przechył boczny karoserii w zakręcie o 50% w porównaniu z obecnym XV.
* Przełożenie przekładni kierowniczej zmieniono z 14:1 na 13:1, co jeszcze bardziej poprawia precyzję prowadzenia samochodu.
* Active Torque Vectoring znany już z WRX STI czy Outbacka, polepsza prowadzenie pojazdu w zakręcie.

Napęd S-AWD
* Stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD w XV teraz został również sparowany z trybem X-MODE, który ułatwia jazdę w trudnych warunkach i na śliskich nawierzchniach. Kontrola zjeżdżania pojazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) gwarantuje kierowcy bezstresowe prowadzenie podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień.
Silnik
* Około 80% części nowo opracowanego 2-litrowego silnika typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa zostało całkowicie odnowionych w porównaniu do poprzednich silników wolnossących, dzięki czemu nowy silnik jest o 12 kg lżejszy i osiąga większą moc a jednocześnie zużywa mniej paliwa.
* Ulepszona bezstopniowa skrzynia automatyczna Lineartronic zwiększa zakres przełożeń skrzyni biegów z 6,28 na 7,03; jest o 7,8 kg lżejsza w porównaniu do poprzednich generacji CVT, oraz poprawia przyspieszenie i zmniejsza zużycie paliwa. Subaru XV posiada 7biegowy tryb manualny, który pozwala kierowcy na swobodną kontrolę przyspieszenia.
* Hałasy i wibracje silnika i skrzyni biegów są znacznie zredukowane, dzięki czemu auto jest cichsze.

Bezpieczeństwo na światowym poziomie

Osiągi i wyniki Subaru w zakresie bezpieczeństwa są od lat bardzo wysoko oceniane przez niezależne organizacje badawcze. W nowym Subaru XV zastosowano technologie zwiększające bezpieczeństwo, w tym nową platformę (SGP) i system wspomagający kierowcę: EyeSight.

Bezpieczeństwo aktywne
* Środek ciężkości samochodu został obniżony o 5 mm. Wraz ze znaczącymi ulepszeniami w zakresie sztywności i ewolucją układu zawieszenia, niższy środek ciężkości zapewnia znakomite właściwości jezdne (których poziom porównywalny jest z samochodami sportowymi), pozwalające na ominięcie zagrożeń.

Bezpieczeństwo pasywne
* Dzięki strukturze ramy, która pozwala na wydajniejsze pochłanianie energii w przypadku kolizji oraz wzmocnionej konstrukcji pojazdu, wynikającą z zastosowania stali o wysokiej wytrzymałości oraz materiałów produkowanych przy użyciu metody tłoczenia na gorąco, pochłanianie energii uderzenia jest zwiększone o 40% w porównaniu z obecnymi modelami Subaru.

Bezpieczeństwo prewencyjne
* Należący do wyposażenia standardowego system EyeSight, innowacyjna i uznana już technologia Subaru, oferuje niezwykły wręcz poziom bezpieczeństwa prewencyjnego oraz wspomaga kierowcę poprzez zastosowanie takich funkcji jak adaptacyjny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu czy wreszcie przedkolizyjne hamowanie awaryjne.
* HBA (High Beam Assist) samodzielnie przełącza przednie reflektory między trybami świateł mijania i drogowych – w zależności od prędkości i warunków na drodze – po to, aby nie przeszkadzając innym użytkownikom drogi, sprawić że będzie ona bardziej widoczna dla kierowcy. Automatyczna funkcja antyodblaskowa lusterka wewnętrznego korzysta z czujnika w celu wykrycia intensywnego źródła światła, pochodzącego na przykład ze świateł pojazdów jadących z tyłu i automatycznie przyciemnia lusterko.
* System aktywnego doświetlania zakrętów (SRH) znany z Forestera, kontroluje położenie przednich świateł kierując je zgodnie z kierunkiem skrętu samochodu, co polepsza oświetlenie drogi i poprawia tym samym bezpieczeństwo. Subaru XV po raz pierwszy w gamie łączy dwa systemy kontroli oświetlenia, znacznie poprawiając widoczność w nocy i ulepszając funkcjonowanie systemu EyeSight przy gorszej widoczności.
* Do Subaru XV wprowadzono także SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection), który wykorzystuje czujniki by ostrzegać kierowcę, że w martwych polach widzenia znajduje się inny pojazd (dla bezpieczniejszej zmiany pasa ruchu) oraz powiadamiać o obiektach z tyłu samochodu, podczas wykonywania manewru cofania.

Bezpieczeństwo pokolizyjne
* Oprócz zmian w zakresie 3 pierwszych filarów bezpieczeństwa, Subaru Import Polska od lat niezmiennie oferuje na rynku polskim Inteligentny System Ratunkowy (który zatroszczy się o kierowcę i pasażerów jeżeli wypadku nie udało się uniknąć).

Bezpieczeństwo poprzez edukację
Subaru Import Polska oferuje także swoim klientom programy bezpieczeństwa poprzez edukację:
* Bezpłatne uczestnictwo w Szkole Jazdy Subaru (SJS) z zakresu doskonalenia techniki jazdy.
* Program Bezpieczny Kierowca (opracowany we współpracy z TUiR WARTA S.A.) dąży do poprawy bezpieczeństwa na drodze. Projekt łączy kilka elementów – edukację kierowców, monitoring ich zachowań na drodze oraz zniżki przy zawieraniu ubezpieczenia komunikacyjnego dla osób deklarujących bezpieczną jazdę.

Główne specyfikacje wystawianego na Targach Subaru XV
Wymiary
(długość × szerokość × wysokość)
4465 × 1800 × 1615 mm
wysokość bez relingów: 1595 mm
Rozstaw osi
2665 mm
Prześwit
220 mm
Silnik
FB20, 2-litrowy, DOHC, przeciwsobny, 4 cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa, wolnossący
Pojemność
1995 cm3
Średnica × skok
84×90 mm
Moc maksymalna
115 kW (156 KM)
Maksymalny moment obrotowy
196 Nm
Skrzynia biegów
bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów Lineartronic (CVT)
Układ przeniesienia napędu
stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD
Rozmiar opon
225/55R18
Liczba miejsc
5

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News