Surowa lekcja po rosyjsku. Nowa furtka dla Kubicy. Crash-testy w Czechach i Niemczech

Surowa lekcja po rosyjsku. Nowa furtka dla Kubicy. Crash-testy w Czechach i Niemczech

39102672_1919800084980256_5611425083470905344_n

Podaj dalej

Kolejny tydzień przyniósł tradycyjnie wiele ciekawych wydarzeń w sportach motorowych. We frywolnie nazwanym Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC) ponownie zebraliśmy najważniejsze doniesienia, które miały miejsce między 6 a 12 sierpnia.

DTM: Mercedesy zdominowały Brands Hatch

Na brytyjskim Brands Hatch odbyła się 6. runda Deutsche Tourenwagen Masters. Powracający w tym sezonie po roku przerwy Daniel Juncadella odniósł pierwsze zwycięstwo w DTM. Hiszpan w pokonanym polu zostawił zwycięzcę 14 wyścigów WTCC, Augusto Farfusa i kolegę z Mercedesa, Lucasa Auera.

W drugim wyścigu Brytyjczycy świętowali dublet w domowej rundzie. Wicelider punktacji Paul Di Resta wygrał po raz drugi w sezonie, dojeżdżając sekundę przed liderem mistrzostw i mistrzem sprzed 13 lat, Garym Paffettem. Za dwoma Mercedesami-AMG C63 DTM na metę wjechał Rene Rast (Audi RS5 DTM).

Po 6 z 10 rund Paffett posiada 29 punktów przewagi nad Di Restą i 67 nad Marco Wittmannem i Lucasem Auerem.

Audi R8 Cup: Paziewski oddaje wicelidera

Towarzysząca DTM seria Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup ponownie została zdominowana przez lidera cyklu, Krisa Heidorna. W obu wyścigach Niemiec dzielił podium z uczestniczką dwóch sezonów DTM, Rahel Frey (debiutującą w R8 Cup) oraz Maximilianem Paulem. W drugim wyścigu Szwajcarka zajęła trzeci stopień podium.

Siódma i czwarta w wyścigach była Vivien Keszthelyi. Życiowa partnerka Davida Schumachera odebrała pozycję wicelidera Bartoszowi Paziewskiemu, który zaliczył nieudany weekend (kapcie w obu wyścigach). Jędrzej Szcześniak w pierwszym wyścigu zdobył najlepsze w pucharze, 4. miejsce. W drugim wyścigu najwyżej z biało-czerwonych był Robin Rogalski – obecnie czwarty w klasyfikacji sezonu, ustępujący o 3 punkty Paziewskiemu.

Przygoński powiększa przewagę w Pucharze Świata

Nani Roma i Alex Haro (Mini John Cooper Works Rally) wygrali w sobotę wieczorem HunGarian Baja, ósmą rundę Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych. 15 sekund do wygranej zabrakło drugiej z załóg X-raidu, Kubie Przygońskiemu i Tomowi Colsoulowi. Reprezentanci Orlen Team byli najszybsi na pierwszym i dwóch ostatnich odcinkach rajdu. Kluczowy okazał się OS3, na którym dwukrotny zwycięzca Dakaru (po jednym w Afryce i Ameryce Południowej) uzyskał 46 sekund przewagi nad polskimi liderami Pucharu Świata.

Trzecie miejsce zajęli wiceliderzy klasyfikacji sezonu Władimir Wasiliew i Konstantin Żilcow (Toyota Hilux). Rosjanie tracą do Polaków już 57 punktów. Do końca sezonu pozostały 3 rundy. Najbliższą będzie Baja Poland (30 sierpnia – 2 września).

Polski dublet odnotowano w grupie TH, gdzie najszybciej podróżowali Mariusz Wiatr z Łukaszem Łaskawcem (Mitsubishi L200), a za nimi Łukasz Bzdyl i Artur Janda (Mitsubishi Pajero). Wśród quadów o podium otarł się Paweł Otwinowski (Suzuki LTR 450).

Czołówka RSMP w cieniu Griazina

Nikołaj Griazin i Jarosław Fiedorow (Skoda Fabia R5) wygrali w sobotę 27. Rajd Rzeszowski w klasyfikacji generalnej i jako rundę Central Rally Trophy (regionalny cykl Rajdowego Trofeum Europy FIA). 20-letni Rosjanin jeżdżący z łotewską licencją jest drugim obcokrajowcem po Bryanie Bouffierze, który wygrał słynny rajd na Podkarpaciu. Zwycięzca trzech rund Rajdowych Mistrzostw Europy wygrał 8 z 11 odcinków specjalnych.

fot. rsmp.pl

Wśród załóg zgłoszonych do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski najszybsi byli Grzegorz Grzyb i Bogusław Browiński (Skoda Fabia R5), drudzy w generalce. Rzeszowianin zdobył aż 54 punkty do klasyfikacji sezonu, ponieważ dzięki 177,32 km oesowym Rzeszowski był rajdem kategorii I (punkty liczone podwójnie). Na końcowym Power Stage na najniższy stopień podium (drugi w RSMP) awansowali liderzy mistrzostw Polski, Jakub Brzeziński i Kamil Kozdroń (Skoda Fabia R5) – najszybsi na dwóch oesach w sobotę, obciążeni 2-minutową karą za błędny wjazd do parku zamkniętego po piątkowym etapie. Dariusz Poloński i Łukasz Sitek zaliczyli najlepszy występ w samochodzie R5 (Ford Fiesta), zdobywając punkty za trzecie miejsce w klasyfikacji RSMP, choć do przedostatniego oesu byli jeszcze na podium w ogólnym zestawieniu. Były mistrz Polski z 2014 r., Wojciech Chuchała w powrocie do Subaru Poland Rally Team wygrał z Sebastianem Rozwadowskim klasę Open N.

W punktacji sezonu przewodzą Jakub Brzeziński/Kamil Kozdroń (146 pkt), Grzegorz Grzyb (104 pkt), zwycięzcy jednego odcinka Rajdu Rzeszowskiego – Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (66 pkt), Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (60 pkt) i po raz drugi bez mety w tym sezonie Tomasz Kasperczyk/Damian Syty (57 pkt). Do końca sezonu pozostały dwie szutrowe rundy – litewski Rajd Elektrenai (7-8 września) i podwójnie punktowany Rajd Polski (21-23 września). W przypadku rozegrania siedmiu rund RSMP załogom będzie odliczać się 1 najsłabszą rundę wraz z punktami za Power Stage.

Pierwsze rozstrzygnięcia w Motul HRSMP

W 27. Rajdzie Rzeszowskim Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński (Audi Coupe Quattro) pierwszy raz byli najszybszą załogą w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zwycięska w kategorii PZM 5 załoga Go+ Cars (najszybsza na 4 z 7 odcinków) skorzystała na pechu prowadzących do przedostatniej próby Roberta Lutego i Marcina Celińskiego, których z walki i pewnego zwycięstwa w FIA-4 wykluczyła awaria skrzyni biegów Subaru Legacy.

W Historycznej Klasyfikacji Generalnej mistrzostwo Polski zapewnili sobie najszybsi w FIA-3, Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński (Porsche 911 SC RS). W FIA-2 nikt już nie przegoni Piotra Kiepury i Mateusza Galle (Fiat 128).

Poważne wypadki na testach

Zaliczający czwarty sezon w rajdowych mistrzostwach Czech, Jarosław i Marcin Szejowie zaliczyli ciężką kraksę na testach pod Mladą Boleslav. Polacy przy dużej prędkości uderzyli Fiestą R5 w drzewo i zatrzymali się w rowie. Straż pożarna musiała wycinać karoserię, aby wyciągnąć jednego z członków załogi. Kierowca po badaniach opuścił szpital bez obrażeń. Pilot doznał urazów obojczyka i kości ogonowej. Mimo wypisania ze szpitala czeka go przerwa w startach. W minioną sobotę bracia Szejowie mieli wystąpić w Perger Muhlstein Rallye, 4. rundzie Austrian Rally Challenge i Austrian Rally Trophy.

fot. Ondra Beneda

Z kolei na poligonie Baumholder, którego fragment stanowi kultowy odcinek Rajdu Niemiec – Panzerplatte – kraksę miał aktualnie trzeci w mistrzostwach WRC 2, Gus Greensmith. Pilot Craig Parry (10 startów w RSMP, 56 w WRC) pozostał w szpitalu w Trewirze. Mimo kontuzji pilota, Greensmith planuje start w niemieckiej rundzie mistrzostw świata. Brytyjczyk ma 15 punktów przewagi nad piątym w klasyfikacji mistrzostw Łukaszem Pieniążkiem.

Powrót króla

Dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata, Sebastien Loeb wrócił za kierownicę Citroena C3 WRC rozpoczynając asfaltowe testy fabrycznego zespołu z Wersalu. Francuz pomagał ustawić auto podstawowym kierowcom teamu na Rajd Niemiec (16-19 sierpnia) oraz sam szukał setupu na Rajd Katalonii (25-28 października), w którym weźmie udział osobiście z Danielem Eleną.

Hirvonen znów wsiądzie do WRC

Mikko Hirvonen, który w 2009 r. o 1 punkt przegrał tytuł rajdowego mistrzostwa świata z Sebastienem Loebem, wsiądzie do Forda Focusa WRC podczas 16. edycji prestiżowego Rally Legend (11-14 października) w San Marino. Czterokrotny wicemistrz świata będzie rywalizował m.in. z Craigiem Breenem i Scottem Martinem, dla których Citroen Racing wystawi kolejne auto z ery 2-litrowych WRC – Citroena C4 WRC.

Lawrance Stroll przejął Force India

Zespół Formuły 1, Force India został uratowany przed bankructwem, dzięki pomocy ze strony konsorcjum kierowanym przez kanadyjskiego miliardera, Lawrence’a Strolla. Nowi inwestorzy dokonali spłaty wszystkich długów i utrzymali 405 pracowników zespołu.

Ten ruch rodzi wiele plotek na temat przyszłorocznych transferów w F1. Jeżdżący w Williamsie syn miliardera, Lance Stroll jest typowany do przejścia do ekipy z Silverstone. Kanadyjczyk wspominał w wywiadach, że chętnie przeszedłby do nowego zespołu z Robertem Kubicą, który wciąż stara się o rolę kierowcy wyścigowego F1 na sezon 2019.

Ogier potwierdzony przez Mercedesa

Pięciokrotny rajdowy mistrz świata, Sebastien Ogier zostafł oficjalnie ogłoszony kierowcą Mercedesa-AMG C63 DTM na przedostatnią rundę sezonu Deutsche Tourenwagen Masters. Zawody odbędą się na austriackim Red Bull Ringu (21-23 września), tydzień po Rajdzie Turcji. 34-latek zaliczył 2 dni jazd testowych na Autodromo di Vallelunga Piero Taruffi we Włoszech. Instruktorem rajdowego mistrza był wicemistrz DTM 2016, Edoardo Mortara.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News