Grupa Audi, Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company i Porsche planują utworzenie joint venture, którego zadaniem będzie budowa w Europie sieci stacji wysokich napięć umożliwiającej ładowanie pojazdów elektrycznych. Partnerzy podpisali w tym celu odpowiednie porozumienie. Chcą wspólnie, w krótkim czasie, wybudować dużą liczbę punktów ładowania i w ten sposób znacznie zwiększyć możliwość korzystania z pojazdów elektrycznych na długich odcinkach. To ważny krok w kierunku masowego wprowadzenia na rynek pojazdów elektrycznych.
Planowana infrastruktura bardzo szybkiego ładowania o maksymalnej mocy 350 kW, umożliwi o wiele szybsze ładowanie akumulatorów samochodów elektrycznych niż ma to miejsce dziś. Budowa rozpocznie się w 2017 roku. W pierwszym etapie, planuje się uruchomienie ok. 400 stacji w całej Europie. Do roku 2020, klienci mają zyskać dostęp do tysięcy punktów ładowania wysokiej mocy. Stacje ładujące wzdłuż autostrad i często uczęszczanych dróg tranzytowych będą dostępne powszechnie, umożliwiając tym samym elektryczną jazdę na długich trasach. Ładowanie ma być tak dalece zaawansowane, by w przyszłości przebiegało równie komfortowo jak tradycyjne tankowanie paliwa.
Sieć ładowania ma bazować na standardzie Combined Charging System (CCS). Planowana infrastruktura zwiększy możliwości istniejących standardów ładowania prądem zmiennym i stałym, tak by w przyszłości możliwe było szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 350 kW. Pojazdy dostosowane do tej mocy, byłyby ładowane w ułamku czasu potrzebnego dziś do tej operacji. Celem stworzenia sieci, jest możliwość ładowania wszystkich pojazdów wyposażonych w standard CCS, niezależnie od marki. Ma to pomóc w znacznym zwiększeniu akceptacji pojazdów elektrycznych w Europie.
Audi AG
„Chcemy stworzyć sieć, dzięki której do doładowania pojazdu podczas długich podróży wystarczy czas potrzebny na wypicie kawy” – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Niezawodna oferta stacji szybkiego ładowania odgrywa kluczową rolę, aby klienci zdecydowali się na samochód elektryczny. Dzięki tej współpracy, chcemy zwiększyć akceptację elektromobilności na rynku i przyspieszyć przejście do jazdy bez emitowania spalin do atmosfery.”
Grupa BMW
Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG powiedział przy tej okazji: „Sieć stacji ładowania wysokich mocy, jest dla kierowców kolejnym przekonującym argumentem, by przestawić się na elektromobilność. Grupa BMW w ostatnich latach zainicjowała już liczne projekty w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Wspólny projekt, to dla nas kolejny znaczący kamień milowy, który jasno pokazuje, że producenci samochodów konsolidują siły, by dalej rozwijać elektromobilność.”
Daimler AG
„Przełom w elektromobilności wymaga przede wszystkim dwóch rzeczy: znajdujących uznanie klientów pojazdów i odpowiednio rozbudowanej infrastruktury umożliwiającej ładowanie. Nowa marka Daimlera, EQ, rozpoczyna naszą elektryczną ofensywę produktową: do 2025 roku nasza oferta będzie zawierać ponad dziesięć w pełni elektrycznych samochodów osobowych. Wraz z naszymi partnerami budujemy teraz w Europie najbardziej wydajną infrastrukturę ładowania“ – mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. „Dopiero dostępność kolumn szybkiego ładowania umożliwi elektromobilność na długich trasach i przyczyni się do tego, że coraz więcej klientów zdecyduje się na pojazd elektryczny.”
Ford Motor Company
„Niezawodna, ultraszybka infrastruktura ładowania, jest ważnym elementem akceptacji klientów i ma potencjał do nadania elektrycznej jeździe kolejnego stopnia codziennej użyteczności” – mówi Mark Fields, prezes i CEO Ford Motor Company. „W pełni popieramy naszą strategię rozwijania zelektryfikowanych pojazdów i rozwiązań technicznych dopasowanych do życzeń i potrzeb związanych z mobilnością, a ta sieć ładowania znacznie uprości naszym klientom użytkowanie elektrycznych pojazdów.”
Porsche AG
„Dwie rzeczy są dla nas decydujące: szybkie ładowanie i właściwe rozmieszczenie stacji” – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Obie te kwestie pozwolą samochodom elektrycznym na podróże równie długie jak pojazdom z silnikiem spalinowym. Jako producent samochodów aktywnie kształtujemy naszą przyszłość – i to nie tylko rozwijając w pełni elektryczne auta, ale także budując konieczną do tego infrastrukturę.”
Planowane inwestycje podkreślają przekonanie zaangażowanych w nie producentów samochodów o znaczeniu elektromobilności. Partnerzy – założyciele: Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company i Koncern Volkswagen, pragną mieć równy udział w joint venture. Inni producenci samochodów są mile widziani i także mogą uczestniczyć w inicjatywie na rzecz sieci ładowania oraz mieć swój wkład w komfortowe rozwiązania na tym polu. Ponadto, joint venture jest otwarte na współpracę z regionalnymi partnerami.
Powstanie joint venture musi jeszcze poprzedzić podpisanie odpowiedniej umowy założycielskiej i zatwierdzenie w różnych systemach prawnych.