Po ponad 1 200 testach w aż 450 możliwych scenariuszach nowy system identyfikacji rowerzystów na drodze w SEAT Tarraco został wypróbowany na drodze. Za kierownicą nowego SUV-a usiadł jeden z inżynierów marki, Esteban Alcántara. Jakie były jego wrażenia i jak najnowszy asystent sprawdził się w praktyce?
Wypadki z udziałem rowerzystów stanowią nawet 8% wszystkich zdarzeń drogowych w Europie. Dlatego tak ważne jest, aby wyposażyć samochód w system bezpieczeństwa, który z wyprzedzeniem poinformuje kierowcę o obecności kolarzy. Nowy asystent przeszedł ponad 1 200 testów, odtwarzając podczas nich aż 450 różnych scenariuszy. Symulacje odbywały się w rzeczywistych warunkach, sprawdzając jak pojazd zareaguje na różne powierzchnie, obecność pieszego czy rowerzysty.
Podczas testu na drodze Alcántara natrafił na grupę rowerzystów, którzy jechali w tym samym kierunku. Kiedy zbliżył się do nich, radar zamontowany w przedniej części SEAT-a Tarraco wykrył ich obecność i zgodnie z trajektorią i prędkością samochodu oraz rowerzystów, wykonał szereg działań, zapobiegających potencjalnej kolizji.
Liczy się każda sekunda
Kiedy asystent wykrywa potencjalną kolizję, do której mogłoby dojść w ciągu 1,5-2 sekund, aktywuje dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia. Jeżeli kierowca nie zareaguje, samochód automatycznie zacznie hamować pomiędzy 0,8 a 1 sekundą przed potencjalnym wypadkiem. W praktyce na drodze, jadąc z prędkością 72 km/h, pojazd zacznie reagować w odległości 20 metrów od możliwej kolizji.
Alcántara przyznaje, że asystenci bezpieczeństwa są wyjątkowo pomocni, jednak nie można zapomnieć o roli kierowcy. – Active Safety ma szczególnie znaczenie dla ochrony życia, potrafi zapobiec poważnym wypadkom lub chociaż zredukować ich konsekwencje. Musimy pamiętać, że za kierownicą siedzi kierowca, który finalnie jest odpowiedzialny za podejmowanie działań. Zawsze powinniśmy być czujni, zwracać uwagę na sygnalizację świetlną i oznakowanie na drodze, ograniczenia prędkości czy zachowanie bezpiecznej odległości – podkreśla inżynier. Jednocześnie dodaje, że rowerzyści także muszą dbać o swoje bezpieczeństwo, nosząc kask i podróżując w grupie, zachowywać odległość pomiędzy jednośladami.
– W naszym centrum badawczo-rozwojowym przyświeca nam misja ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego: od kierowców, przez pieszych czy rowerzystów – mówi Alcántara. Jak dodaje jego kolega z pracy, Tony Gallardo – projektant, a prywatnie miłośnik jazdy na dwóch kółkach – coraz więcej osób wybiera ten środek transportu, więc wszyscy musimy być zaangażowani w promowanie prawidłowego zachowania na drodze i zapewnienie bezpieczeństwa każdego z nas.