Rozwój samochodów elektrycznych spowoduje bezrobocie? Nawet 410 tysięcy osób straci pracę

Rozwój samochodów elektrycznych spowoduje bezrobocie? Nawet 410 tysięcy osób straci pracę

szwajcaria-transport-auto-elektryczne

Podaj dalej

Według niemieckich ekspertów rosnąca popularność samochodów elektrycznych może w przyszłości doprowadzić do likwidacji wielu miejsc pracy. W najczarniejszym scenariuszu do 2030 roku swoją pracę straci nawet 410 tysięcy osób.

O co w tym wszystkim chodzi? Przede wszystkim samochody elektryczne są inaczej skonstruowane od tych napędzanych silnikami spalinowymi. To np. oznacza, że mają mniej podzespołów, a to może budzić obawę u poddostawców koncernów motoryzacyjnych.

Elektryki są łatwiejsze w obsłudze, nie mają tylu części i rzeczy, które notorycznie by się zużywały, co nie brzmi najlepiej dla właścicieli serwisów i sprzedawców części. Niemiecka Narodowa Platforma Przyszłości Mobilności sporządziła raport, z którego wynika, że rozwój rynku samochodów elektrycznych może być brutalny dla rynku pracy.

W najbliższych 10 latach swoją pracę stracić może nawet kilkaset tysięcy osób. Warto dodać, że twórca raportu, czyli NPM jest źródłem dosyć wiarygodnym – platforma działa od 2018 roku i jest ciałem doradczym niemieckiego rządu. To poważne gremium doradcze, którego opinie naprawdę wiele znaczą.

Alarm podniesiony przez Narodową Platformę Przyszłości Mobilności wynika z nowych obliczeń, które zakładają, że do 2030 roku po niemieckich drogach poruszać będzie się nawet do 10 milionów samochodów elektrycznych.

Auto elektryczne jest prostsze w obsłudze i łatwiejsze w budowie. O ile silnik spalinowy składa się z 1200 części, silnik elektryczny ma tych elementów 6 razy mniej. Jeśli nie będzie aż takiego zapotrzebowania na części jak teraz, nie będzie potrzeba ludzi do ich wytworzenia.

A serwisy i sprzedawcy części? W przypadku elektryków nie potrzeba już tłoków, wałów korbowych, głowic, pomp paliwa, czy filtrów. A to zaledwie kilka przykładów. Oczywiście pesymistyczny scenariusz nie musi się spełnić. Wszystko zależy od tego, jakie modele biznesowe producenci zastosują już teraz. Wszystkich tych zwolnień można uniknąć.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News