Mówi się, że kierowcę nie może spotkać nic gorszego niż zatarcie silnika. W tego typu sytuacji bardzo rzadko można powiedzieć o tym, że stało się to nagle i niespodziewanie. Z reguły, gdy zaciera się jednostka typu diesel czy benzynowa jest to trwającym procesem, o którym jesteśmy informowani. Kwestia tego, aby wiedzieć i mieć świadomość tego co się dzieje.
Prawie 3 dekady na rynku! Jak wyglądały początki firmy Nvidia?
Zacierania się silnika
Nie ma tutaj żadnej reguły na to ile tak naprawdę trwa proces zacierania silnika. Może to być moment, może to być kilka dni, tygodni, a zdarza się, że i miesięcy. Ważne, że jeżeli to trwa długo, a z reguły tak jest, aby być w stanie temu zapobiec i uniknąć kosztownej awarii silnika.
Objawy zatarcia mogą być różne w zależności od tego, co tak naprawdę ulega zatarciu. Kierowcy powinni być wyczulenie na utraty mocy jednostki napędowej typu diesel lub benzynowej. Ale też od razu ma można panikować w takiej sytuacji, bo tego typu objaw dotyczy wielu innych problemów.
Rozczytanie problemu przychodzi jednak łatwiej, jeżeli widzimy, że wzrasta temperatura pracy jednostki napędowej. I to w dodatku w dość szybkim tempie. Nieodłącznym sygnałem zatarć są dobiegające mechaniczne i metaliczne dźwięki z przodu pojazdu. Niewątpliwie najgorzej, gdy zaczną pojawiać się gęste kłęby dymu z rury wydechowej, to już praktycznie oznacza koniec danego motoru.
Zatarty diesel lub benzyniak
Jeżeli dane elementy zacierają się z racji tego, że nie dochodzi do nich olej, wówczas rozgrzewają się do niezwykle wysokich temperatur. W takich warunkach metalowe elementy zaczynają ”rosnąć”, co jest tak naprawdę ostatnim etapem końca silnika.
Żaden kierowca nigdy nie powinien oszczędzać na częściach, a już zwłaszcza na tych dotyczących jednostki napędowej. To później może skończyć się właśnie tego typu sytuacją, która w bardzo wielu przypadkach oznacza koniec żywotu dla danego samochodu.